Related Posts with Thumbnails

Wednesday, February 6, 2008

plan for success


kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga.. maka persoalannya ialah kail bukan lautan.. kita kena mula dgn apa yg ada kat diri kita dulu.. kita kena pikir camna nak panjangkan kail, sebab itu lebih dekat dan realistik degan hidup kita, lautan kita tak tahu apa yg ada dlm tuh.. kecuali divers team.. itu pun diorg masih terpesona bila terjun ditempat yg baru.. dan nak gie diving pun kena bawa equipment.. maknanya plan.. bukan main terjun tiruk kat laut pasifik tuh.. ini yg aku nak tekankan.. plan..

maka bila nak terus berhenti keje.. rasanya tak semua org cukup 'drive and passion' utk buat benda tuh.. apalagi ilmu berhenti keje.. maka yg paling penting ialah bagaimana kita nak plan utk dapatkan 'financial freedom' dengan cara yg kita leh buat sendiri.. tak semestinya kena meniaga baru leh kaya.. its all about planning..

itu antara sebab mengapa aku dok mencari2 'tool' dan instrumen yg sesuai utk keadaan terkini.. mungkin saja meniaga tuh bukan 'tool' yg sesuai buat kita.. terutama aku yg lebih banyak kesian dari buat untung.. yg penting kena tahu dimana kekuatan kita dan cari jalan untuk gunakan kekuatan tuh.. to be frank, aku tgok byk 'bankers' pun ada masalah kewangan.. apalagi org macam aku.. jadi pendapat aku ialah bergantung perancangan..

citer psal plan lak.. byk yg bila citer bajet, dia hanya kira untuk tahun ke tahun saja.. sebab tuh aku cuba 'initiate' plan persaraan awal.. untuk tgok berapa 'possible' untuk kita merancang masa depan kita.. kita dah bincang asb sebagai instrumen kewangan dan nampak 'possibility'.. so theres must be a better way to do this.. itu yg aku nak tanya kat korang.. camna nak memaksimakan impak pendapatan kita sekarang untuk masa depan kita dan anak2..

nak masuk syurga pun kena plan kan?

aku penah cadang satu plan utk kawan aku.. sebab dia takder keinginan utk kaya tapi dia nak lebih kepada beramal.. maka aku pun berceritalah dari kisah sedekah seguni beras kepada org miskin dan tambah tiap2 bulan, pastuh 'check'back' kita cukup makan tak bulan tuh.. sampailah kepada plan canma nak bayar zakat RM2,000 setahun..

its possible.. regardless how many debt we have now and how many money we earn every month.. its all about planning..

usaha-doa-tawakal..

yg penting kan istiqamah.. sedikit tapi berterusan..
meniaga tuh pahala.. kerja pun pahala.. insya-Allah..



[origin : Am I wrong? ]



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl