Related Posts with Thumbnails

Wednesday, February 20, 2008

krisis tenaga dunia?


[quote="joedett"]

Ok,mengikut statistik simpanan minyak Malaysia tinggal 3billion tong shj,pengeluaran kita 600-700ribu tong lebih sehari.Aku pun silap tulis kat atas tu sehari ku kata setahun(tp dah edit dah).Jadi setahun kita akan keluarkan lebihkurang 250juta tong minyak dan bermakna juga dalam masa 10-12 tahun lagi simpanan minyak kita akan kering kontang!

Jadi krisis kekeringan telaga2 minyak adalah krisis global,trend semasa dunia.Harga minyak dunia mencanak2 naik dan tahun ini dijangka harganya bermain di sekitar $80-100 lebih sedangkan ketika dinaikkan kali terakhir dulu di Malaysia harganya cuma $78(antara harga tertinggi ketika itu).Harga utk hari ini saja adalah $93 setong.Jadi kalau kita boleh maintain harga pada harga sekarang ini buat setahun dua ini pun sudah lebih drp baik,tapi utk menurunkannya adalah kurang masuk dek akal.


bukan ker zaman dolu2 org kat tanah melayu nih tak pakai minyak.. sama gak dgn duit.. dulu tak laku duit kertas nih..kalo emas pun org kaya2 jer simpan, itu pun bukan leh wat per, leh tunjuk2 saja sebab org pun tak berapa peduli..

sama cam citer ayam, sama cam citer gula, minyak masak, beras, dsb.. alasan utama kita gunapakai ialah benda tuh keperluan kepada kita di zaman ini.. zaman ini.. bukan zaman dulu dan bukan zaman akan datang..

pada aku yg penting ialah tanah utk bercucuk tanam.. bila isuk2 apa2 jadi.. contoh paling mudah perang.. mustahil ker perang tahun depan? kalo perang camna kita nak makan? itu keperluan.. tapi byk org kata tak mampu.. cukup sekadar beli sebiji rumah sekangkang kera.. lebih mahal dari harga tanah 3 ekar.. boleh pulak..

skrg nih kita cakap keperluan, sebab naik keter/motor gie keje.. pakai minyak.. dan pegi keje lak pun sebab kita dah terperangkap dlm sistem yg dok ada nih.. hanya untuk survivalisme.. konon zaman maju.. katakanlah kita nih tak mampu beli motor/kete, camna kita nak gie keje.. haa.. ada kawan kata keter/motor tuh kan kemudahan.. lerr.. tadi kata keperluan, skrg jadi kemudahan lak?

krisis tenaga dunia kononnya.. sapa yg sebut krisis nih? kita ikut2 saja.. cam biasa.. org gelabah kita gelabah.. betullah kita berada di zaman keliru.. mengelirukan dan dikelirukan..

aku rasa kita toksah pikir jauh2.. we take one thing at a moment.. kalo pun bekalan minyak nak habis, dia tetap akan habis.. buat laa camna pun.. takkan kita nak demo kat petronas suh korek minyak tuh sikit2? lagi laa cepat naik harga kan? maka tak salahlah kita minta kerajaan kontrol jangan naikkan harga minyak.. sebab untung atau tidak petronas tuh bukan ada kena mengena 'direct' dgn kita.. tapi naik harga minyak tuh mmg byk impak pada masyarakat..

haa.. peduli apa semua tuh.. kalo esok2 abih dia naik harga gak.. biar laa dia tak naik skrg.. masuk akal atau tidak itu bukan masalah.. small deal.. tapi harga barang2 makanan naik sampai tahap tak masuk akal, haa itu masalah.. big deal.. kapitalis mmg pandai putar belit situasi nak 'create' kesedaran konon.. padahal mereka cuma 'create' alasan.. supaya kita setuju dgn tindakan diorg.. sama gak laa macam org politik.. pandai berjanji dan pandai bagi alasan..

amacam? leh tak aku cakap macam nih joedett? heheh



[origin : Am I wrong? ]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl