Related Posts with Thumbnails

Monday, February 4, 2008

berfikir di dalam poket


kita nih hidup dgn pilihan.. dari bangun tidur sampailaa tido balik.. itulah masalah bila kita akal.. kena memilih.. berbeza dgn malaikat.. kawan aku kata kita nih berjalan atas takdir.. atas perjanjian yg dah termaktub di luh mahfuz... aku tak pandai nak 'elaborate'.. tapi aku nak 'share' lagi pendapat sorang lagi kawan aku.. dia kata kita nih bila masuk bab rezeki, kita berfikir di dalam kocek..

kita akan sentiasa mengira2 berapa duit yg kita ada dan kita 'adjust'2 apa nak belanja.. begitulah tiap bulan.. mmg cukup.. tapi cukup2.. sebab kita hanya mengira yg kita ada.. ini tak kena mengena dgn 'being realistic'.. ini persoalan konsep..

katakan dlm kocek kita ada RM10, kita tgh dok minum teh kat kedai tepi jalan, tiba2 datang org mintak sedekah.. apa kita nak buat? ada org akan tak bagi.. sama ada buat bodoh atau suh org mintak sedekah tuh pegi.. kebiasaannya bagi terpaksa.. kira2 berapa nak bagi.. puratanya sebab dlm kocek ada RM10 maka leh laa bagi RM1 atau RM2.. ada yg siap mintak mamak tukarkan duit.. dan ada pulak yg raba2 dlm poket, tak tengok tapi leh kira duit dlm poket, dok cari2 duit seringgit.. ini mentaliti kita..

bila ada benda yg kita kena belanjakan maka kita akan kembali kepada penghasilan kita.. ini mmg ikut ilmu ekonomi.. berbelanja ikut pendapatan.. kalo terlebih belanja nak cari nahas namanya.. bila kita kata bajet, maknanya kena potong perbelanjaan yg sedia ada.. kurangkan mana patut.. in one sense, ikut ilmu ekonomi mmg betul.. tapi kita akan 'stuck' dlm situasi nih selama-lamanya..

balik pada citer kawan aku, maka aku pun tanyalah apa yg dia buat.. dia kata sedekahkan semua, tinggalkan duit nak bayar teh saja.. argumentasi dia ialah bila kita dah takder duit, barulah kita akan mencari2 sumber mana nak dapat duit.. selagi ada duit dlm poket kita, walaupun tinggal RM2, kita tetap dok 'adjust' duit tuh.. bila dah takder baru kita guna akal mana nak cari.. "berpikir di luar kocek"..

nih aku teringat masa sembang dgn ben dali kat jakarta.. dah panjang2 citer last2 dia tanya aku, "so kenapa ko tak buat?".. terkedu kejap aku.. mmg itulah persoalan sepanjang zaman aku.. aku takder "drive".. macam citer kawan aku tadi, kita kena posisikan diri kita dlm keadaan terdesak, barulah leh kuau dr 'rat race' (favourite term kiyosaki :-))..

maka bila kak lia kata camna kalo ari nih hantar surat resign, its depends.. mungkin natijahnya positif dan mungkin juga negatif buat satu jangkamasa.. yg aku percaya ialah org akan jadi luarrrbiasa bila dia terdesak.. nak desak diri sendiri yg takut nih.. almaklum kita nih semua byk komitmen.. pada aku bukan 'comfort zone'.. cuma rasa takder 'option'.. takut seribu macam sebab.. tapi kita dok kata rezeki di tangan Tuhan.. sama lah macam aku nih..

pada aku yg paling penting ialah pelan.. mmg skrg nih kita keje.. tapi apa jadi bila sesuatu berlaku pada syarikat yg kita bekerja.. katakan ekonomi merudum cam dulu.. or bangunan kita keje tuh terbakar.. or syarikat kena amik alih dgn pengurusan lain.. merging.. mmg betul kita leh bagi 1001 macam alasan nak pertahankan kestabilan syarikat yg kita bekerja.. sama cam kawan2 aku dulu..

masa kitorg semua di'transfer' dari sapura ke nokia.. hampir semua org sangat yakin.. sampai berlambak2laa kengkawan aku beli rumah dekat2 dengan cyberjaya.. pastuh tiba2 nokia decide not to have internal engineers.. apa yg berlaku ialah nokia 'terminate' semua engineers.. yg tinggal hanya management team.. so engineers works as external.. bukan semua lak tuh yg dapat kontrak.. bottom line is anything can happen.. tapi the good thing is now most of veteran sapura tuh terlambak ke merata tempat.. having good life and good money..

but then.. same thing happens.. all end up in same rat race.. sebab tuh aku buka citer nih.. nak mintak tolong idea dari kawan2 semua.. sebab yg dlm grup aku tuh semuanya mamat teknikal yg mmg tak tau benda psal business atau investment.. semua main hentam ikut suka saja.. mana yg dapat kawin dgn bankers/accountant mmg tenang2 aja.. yg kawin dgn misi, kerani, dsb tuh dok main agak2 saja.. ikut kempen nasional saja.. maka tuh laa aku mintak tolong kawan2 yg dok ada dlm nih bagi nasiat kat aku, supaya aku pun leh kongsi dgn kawan2 aku.. kalo melayu tak tolong melayu, sapa lagi yg nak tolong melayu kan?

wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl