Related Posts with Thumbnails

Friday, February 1, 2008

passive income and retirement


talking bout passive income is not about being rich.. its about being financially free.. dan konsep nih pun bukan baru sebab org2 tua kampung aku semua dah buat.. contoh mudah.. masa muda keje kumpul duit, ada peluang beli tanah, tanam pokok kelapasawit, now diorg ari2 balik masjid dok kedai kopi minum teh, kelapasawit bagi kat org kerjakan, sebulan sekali gie amik duit.. kalo ikut term org muda, nih pun real-estate..


masalah utama bukan duit but how we wanna live our life.. insya-Allah..

aku nak tekankan sket kat sini ttg istilah bersara.. kita org melayu nih dididik oleh british.. bila citer psal bersara, yg terbayang dlm diri kita adalah makan pencen.. balik kampung buat rumah sebiji, gie buat keje kebun sikit2, pastuh dok rileks tunggu nak mati.. mentaliti camnih mmg dah tertanam dlm diri org melayu zaman berzaman.. sebab tuh bila aku sebut jom bersara awal, ramai gak kengkawan aku meloncat2.. apahal nak bersara awal kalo kita leh buat duit lagi..

maksud aku bila kita bersara maknanya kita ada pilihan untuk buat apa yg kita suka.. selagi kita tak financial free, kita terikat.. jangan kata nak gie kuau usrah 40 hari, nak duk masjid sehari suntuk pun tak sempat, solat pun tak berapa kusyu'.. dok teringat nak bagi nafkah anak bini..

yg aku sebut bersara ialah kita dah siapkan nafkah anak bini.. bila financial free barulaa kita leh kata harta makan 7 keturunan tak habis.. kalo diuruskan dengan betul.. biasanya 3 keturunan jer.. tapi nih kita citer bab lain..

so bila nafkah anak bini kita dah siap sedia, maka kita leh laa buat perkara2 fardhu kifayah.. takkan asik buat fardhu ain saja kan? kalo ikut Nabi saw umor 40 baginda dah mula mengasingkan diri.. kalo ikut zaman nih, umor 40 laa masa yg kiita dok pulun dunia..

bukan aku kata nak stop cari nafkah anak bini atau tak percaya pada rezeki.. tapi bila kita merancang dengan betul, maka hati kita lebih tenang beribadah.. tuh yg kita cari, ibadah jadi tenang.. kita nih kdg2 anak2 minta makan kfc pun dah mula kira duit dalam poket, solat pun dok teringat hutang bank ada tak bayar lagi, blum kira nak tuntut ilmu, mana ada masa kan?

maka bila kita bersara, kita boleh buat pilihan nih.. cam doc, nak bukak klinik free pun buleh.. kalo skrg mau pikir byk kali kan?

pendapat aku laa.. wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl