Related Posts with Thumbnails

Saturday, February 16, 2008

menyimpan dengan cara berbelanja?


GOMBAK, 16 Feb (Hrkh) -
[cut]
Semasa memberikan ucaptamanya di satu Program 'Global Peace : Crisis In Islamic World' di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pagi tadi, Dr Mahathir turut berkata, tanpa Ulama umat Islam sukar untuk memahami Islam yang sebenarnya.
[cut]
Berkaitan dengan kewangan negara mengikut Islam beliau menyarankan agar masyarakat tidak menyimpan wang, sebaliknya membelanjakan dnegan jalan yang betul.
[cut]


anybody care to explain how this is relevant in today's situation?

ini bukan kali pertama dia cakap camtuh.. adakah maksudnya kita jangan simpan duit dan belanjakannya dengan beli harta/wakaf, sedekah/infaq dan menuntut ilmu? sebab setakat nih itu saja yg mampu tercapai dek akal aku..

rasionalnya camnih.. duit kertas adalah instrumen kafirun.. maka selagi kita guna duit selagi itu mereka buat keuntungan, sebab diorg yang kontrol semua matawang dunia.. lagi banyak kita simpan makna lebih berharga duit nih..

us dolar dan federal reserve merupakan satu kekuatan ekonomi yahudi.. mungkin atas sebab ini kesatuan eropah mahukan matawang sendiri, euro.. dan masa2 yang sama juga negara2 Islam cuba untuk 'establish'kan dinar..

selagi kita bersandarkan pada us dolar selagi itu mereka yang menguasai ekonomi dunia.. sedangkan yg kita tak perasan ialah mereka sendiri menyandarkan us dolar pada nilai emas yg berada dalam federal reserve.. bermakna pada bila2 masa mereka leh gunakan pengaruh simpanan emas mereka untuk menilai semula setiap matawang dunia..

jika ini jadi sandarannya, maka ada kebenaran kita tak sepatutnya menyimpan sebaliknya membelanjakan pada jalan yg betul.. tapi apa maksud jalan yg betul tuh?

aku bukan mempertahankan pendapat dia tapi dari pemerhatian, dia takkan main2 cakap, byk benda yang dia cakap 'beyond' apa yang ada dalam fikiran normal kita.. kerna apa yg dia cakap tuh pada aku bertepatan dengan apa yg penah Nabi saw dan para sahabat lakukan.. miskin itu yg utama.. pemimpin dalam Daulah Islam tak penah kaya tetapi Daulah islam itu sendiri makmur..

dalam situasi zaman skrg nih, kita semua dah terperangkap dlm jerangkap 'wang kertas' nih.. dan adalah hampir mustahil kita tak menggunakannya.. apalagi skrg nih hampir semua dari kita membincangkan ttg cara menyimpan.. tapi cara yang dia cadangkan ialah dengan membelanjakannya.. confusing but interesting..





[origin : Am I wrong? ]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl