Related Posts with Thumbnails

Thursday, August 9, 2007

persaraan: satu pilihan?


aku sokong bab retire at 40.. sebab itu pun target aku.. financially free at 40.. bersara nih bukan tentang berapa banyak kita kumpul tetapi berapa banyak yg kita kena maintain.. contohnya kalo kita ada passive income 10k pun tapi kalo lifestyle kita 20k tetap tak cukup.. apalagi bila makin tua, biaya kos perubatan bukan sikit2.. blum time tuh anak dah mula besar dan byk nak pakai duit terutama utk belajar..

ramai dari kita bila citer bersara nih, kita tgok berapa byk kita leh kumpul yang kita kata cukup.. saving is not the answer (pergh cakap omputih lak aku).. kalo kita bersara dengan simpanan, maknanya masa bersara kita akan korek bukit kita tuh.. untung kalo mati cepat sblm bukit habis.. kalo tiba2 macam2 dugaan Tuhan datang, bukit runtuh, masa tuh umur kita nak mintak keja blk pun dah susah..

pertama yang kita kena kaji bila nak buat plan retire nih ialah berapa banyak yg kita perlukan sebagai sara hidup harian.. kita toksah citer hutang, simpanan, dan segala macamnika benda tuh.. kita cuba estimate berapa banyak yg cukup utk kita maintain lifestyle kita.. dan sekaranglah masanya kita kena practise dan jadikan habit lifestyle yang kita nak tuh.. regardless income kita makin naik or makin turun.. kita hanya guna apa yang kita perlu sahaja..

duit nih bahaya.. macam dadah jugak.. ketagih.. tak caya cuba tengok masa kita ada duit.. happy jer.. bila takder duit kita terketar2, tak tidur malam, asik mood dtg bulan jer tiap hari, tak tentu arah jadinya.. kita ketagihan duit.. ada org cuba bagi aku paham ttg berfikir beyond duit.. buat masa nih aku pun tak clear lagi maksud dia.. so takleh nak komen..

satu lagi nak pesan jugak, ini org pesan kat aku so aku sampaikan kat korg pulak.. bila kita nak sesuatu, contoh nak bersara, nak berenti keje duk umah, nak naik haji waktu muda, nak kaya ker atau apa2laa.. kita kena doa mintak kat Tuhan tiap2 hari.. kena buat solat hajat sekerap mungkin.. bukan bila sakit teruk atau kena bala atau nak cari jodoh jer solat hajat.. kena jadikan habit.. mintak kat manusia kita tak malu, takkan minta kat Tuhan kita malu.. kita usaha macammana pun kalo Tuhan tanak bagi tak guna juga.. maka mintaklah kat Tuhan.. doa banyak2.. sebab doa tuh salah satu sebab mengubah takdir.. ada hadis tapi aku tak hafal..

pastuh satu lagi spouse, kalo pompuan nak berenti biasanya hubby ok jer.. lagi baik dah takder alasan penat nak layan suami.. tapi utk lelaki nak berhijrah status nih kena tengok spouse kita.. dia ready ke idak.. sebab hijrah nih bukan benda senang.. byk berkorban dan terkorban.. kalo dia tak ready maka kita kena readykan dia.. susah betul jadi lelaki.. dan hanya lelaki yg mengerti.. pokoknya wife kena betul2 paham apa kita nak buat.. dan bukan semua org lelaki beruntung.. so kena byk adjustment dan preparation..

kita nih selalu tengok org lain lebih baik dari kita.. baik tuh.. yg kita tak pasan ialah org lain pun tengok camtuh jugak.. cuma sama2 tak sebut sebab jaga ego masing2.. kita semua nih sama jer.. takder org lain yang lebih dari seorg yg lain.. walaupun sorg jadi doktor, sorg jadi lawyer, sorg meniaga, mengajar, dok rumah jaga anak.. regardless sorg ada master, sorg ada phd, sorg ada sijil spm saja.. tipuan dunia semua tuh..

semua kita nih ada purpose masing2.. dan setiap dari kita nih adalah penting dalam komuniti kita.. so kita kena hargai org lain dan kita kena hargai diri kita sama.. tak bolehlaa kita nak melarikan diri dgn ego kita sendiri.. kalo diorg hebat, kita pun hebat.. kalo dia kata kita tak hebat, dia pun tak hebat mana.. sebab resmi padi tunduk berisi, resmi tong kosong kelentong..

wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl