Related Posts with Thumbnails

Monday, August 6, 2007

jihad ekonomi : bangun bersama


untuk membangun ekonomi, kita kena bangun bersama2.. kita kena bergerak sebagai satu kumpulan.. kita mulakan dengan kumpulan2 kecil.. kemudian bergabung menjadi kumpulan yang lebih besar.. dan seterusnya kita semua berada dalam kelompok yg sama..

mula2 Arqam nih dulu pun org tak kisah sangat.. hanya saja bila ekonomi mereka mulai kuat, maka dengan pasti para kafirun pun kena cari jalan jatuhkan kelompok nih.. aku bukan nak komen psal kepercayaan mereka, aku cuma melihat dari perspektif ekonomi..

kita org melayu nih kalo meniaga kecil2an, berternak kecil2an, bertani kecil2an, kecil2 yang tidak mengganggu ekonomi para kafirun, insya-Allah kita boleh berjaya..

tapi kalau kita nak meniaga besar2an, menternak/bertani secara komersil besar2an.. sehingga para kafirun merasa boleh tergugat, macam2 dugaan akan kita dapat.. para kafirun nih akan berusaha macam2 teknik dan strategi utnuk pastikan kita tutup/bankrap.. dari strategi busuk persaingan tak sihat hinggalah strategi politik..

sebab tuh hati2 kalo nak buat besar2an.. kena pastikan jaringan kita kuat atau dibelakang kita ada satu 'kuasa' yang kuat dan dapat melindungi kita.. dalam beberapa kes, org melayu berstrategi membuat 'partnership' dgn para kafirun.. alhamdulillah, ramai yang berhasil dan berjaya meninggalkan 'partner' mereka..

ini masa kita gunakan mereka.. jgn biar mereka gunakan kita sahaja.. kita kena tahu dan paham ratio keuntungan mereka.. macammana mereka untung, dan bagaimana mereka melakukannya.. sebab itu kalo kita buat partnership, jgn duduk goyang kaki, tapi kena buat semua kerja, kita biarkan dia duduk tak buat keje, amik semua ilmu dia, biar org kata kita jadi kuli org kafir, tapi dalam diri kita, kita tahu apa yang kita buat dan mengapa kita buat.. ini strategi..

perlahan2 kita beri kontrak atau beli barang dari org melayu.. kita tolong bangsa kita.. amik yg kecik2 pun takpa, tapi kena pastikan ada org melayu dlm jaringan mereka.. dan secara berjajar, kita cipta jaringan org melayu sendiri.. dan kita perlahan2 naikkan jaringan melayu sambil kita tinggalkan jaringan para kafirun..

bila Nabi saw berhijrah ke madinah, antara yang awal dia buat selain bina masjid ialah buat pasar utk org Islam.. dan semua org Islam berurusniaga dipasar tersebut.. selepas pembangunan masjid, bangunkan ekonomi.. kerna kita tak boleh berjaya kalau kita bergantung pada org lain..

dulu masa mula2 Arqam meniaga pun hanya org Arqam yang beli.. nak jual kat kedai takleh.. perlahan2 baru masuk market.. tapi kena istiqamah.. sikit tapi berterusan.. insya-Allah Tuhan bantu.. tak sure psal al-Jenderami maka takleh nak komen, but i do like the idea..

kat malaysia, mana pasar yang boleh kita pastikan hanya org melayu yang meniaga? tapi senang2 kita leh jumpa pasar yang hanya cina meniaga.. alasan psal ada babi.. sebab tuh melayu takder.. para kafirun nih guna babi supaya kita tak rasa diorg salah buat pasar khusus org dia saja meniaga.. pastuh harga barang beza lak tuh..

kita buat tanda halal, kita andaikan bolehlaa ini jadi satu jalan utk org melayu meningkat.. kita leh pergi global market.. org melayu pun hanya akan beli yg bertanda halal, masuk kedai yang bertanda halal, etc.. tapi sedihnya para kafirun nih masuk juga pasaran nih.. malah sekarang nih kalau kita bercita2 utk memasuki jalur jaringan halal ke timur tengah, kita akan terkejut menyedari bahawa jaringan itu juga dikuasai oleh para kafirun..

tapi kita takleh jadikan benda nih melemahkan diri kita.. mari kita buat sama2.. mula 'create' grup bisnes kita sendiri.. mulakan dgn kawan2 rapat.. kalo belum meniaga pun takpa.. tapi kita mula jumpa secara berkala, seminggu sekali contohnya, utk berbincang psal sektor perniagaan dan pelaburan.. we have to create business environment around us.. mungkin sambil2 citer apa bisnes yang boleh kita buat dan apa kursus yang boleh kita hadiri, kita campur sket psal hal2 agama dan sirah, insya-Allah ada berkah dalam setiap pertemuan ilmu..

banyak benda leh buat kat malaysia tuh.. cuma kita nak buat dgn tak buat jer.. tapi kalo nak 'magic money', cepat kaya, etc.. tuh baik gie main judi kat genting atau makan riba jadi along.. ada cara dan jalan, slow but sure, menunjukkan bahawa kita masih boleh dan mampu.. insya-Allah..



[origin : Am I wrong?]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl