Related Posts with Thumbnails

Saturday, August 4, 2007

jihad memartabatkan ekonomi ummah


ramai dari kita cari harta kekayaan untuk diri sendiri.. walaupun mulut dok sebut psal anak bini.. itu hanya alasan.. dan itulah masalah pokok dalam mencari rezeki..

kita buat jihad ekonomi, bukan semata2 untuk kita bergaya dan berbangga dgn pencapaian dan keuntungan yg kita dapat.. tapi untuk memertabatkan semula ekonomi Islam..

kita lihat dimana kedudukan Islam sekarang? tak perlu cakap kekuatan untuk membangun negara, malah banyak org2 Islam yang melarat tidak terbantu.. ini adalah tanggungjawab kita.. ingat hadis sebut lebih kurang maksud, kita nih tak boleh kenyang dalam keadaan ada jiran kita lapar.. definisi jiran pulak ialah dalam perimeter 40 buah rumah..

kita citer macam2 tapi bila lihat org susah kita tak boleh bantu.. apa fungsi kita sebagai manusia? sebagai saudara seagama? bila org mintak sedekah, kita berkilah2 dok cari duit kecil.. pasal apa? anak2 yatim dan janda2 terbiar, tanggungjawab kerajaan saja kah?

kalo kita baca kisah2 para sahabat atau kisah2 nabi, bila org mintak sedekah kat dia, dia sanggup pi jual diri dia jadi hamba, dan duit tuh bagi kat org yg mintak sedekah tadi utk beli makanan.. kita sanggup ker buat camtuh? bukan kecik citer sedekah nih.. dan itu baru citer sedekah.. dan kita bagi alasan, itu org soleh.. nabi dan para sahabat.. kita jauh dari nabi.. kalau pun kita jauh, bukankah mereka tuh yang perlu kita ikut? ker patutnya yg bukan nabi dan sahabat tuh ikut cara kita?

kita bagi alasan kalo kaya nanti lupa Tuhan.. mula tinggal solat dan berjinak2 dgn maksiat.. kita dah penah kaya ker untuk tahu bahawa kita akan jadi camtuh? itu org lain, yg Tuhan tunjukkan pada kita untuk buat pedoman.. dan masa miskin nih kyusu' ke solat kita bila teringat isteri dan anak2 kita minta sesuatu yang takleh kita nak adakan? tenangkah hati kita bila teringat kita takleh nak bagi apa yang mak bapak kita minta? tapi tetap teguh dgn alasan kita, takpa aku miskin tak kacau org, kalau kaya nanti aku lupa Tuhan.. belum kaya dah tau diri kita akan lupa Tuhan.. tak perlu kaya bang kalo nak lupa Tuhan..

kita kerja susah payah cari duit untuk apa? untuk hidup? untuk sara anak isteri? supaya nanti anak2 kita bila besar diorg tak susah? demi masa depan keluarga? apa maksudnya tuh? ker utk ego kita sendiri? mungkinkah untuk kita berbangga bila org puji anak isteri kita? mungkinkah ssebagai alasan supaya kita leh dapat apa yang kita sendiri mahu? atau mungkinkah sekadar mengisi masa lapang?

kita kerja cari rezeki untuk menafkahi anak isteri kerna itu adalah ibadah.. seorg suami yang keluar rumah mencari rezeki dengan niat untuk menafkahi keluarganya dapat pahala macam pahala jihad.. sebab tuh isteri kena redha.. bukan kecik punya citer nih.. wajib..

maka bila dah namanya jihad, kena laa sungguh2.. walaupun kecil tapi kena berterusan.. istiqamah.. ini Tuhan suka.. Tuhan tidak akan bosan dengan apa yang kita kerjakan sehingga kita bosan dengan apa yang kita lakukan..

dan kena paham pula, kalau tanggungjawab isteri di rumah, tanggungjawab suami bukan sekadar di rumahnya tetapi uga dalam masyarakat.. tak boleh kita dok harap org lain yg buat fardu kifayah, kita tumpang saja.. lebih2 lagi dlm keadaan masyarakat kita sekarang yg kita sendiri pandai sebut dan kutuk.. tapi mana tanggungjawab kita?

kita kena buat sesuatu.. kalau dulu org perang politik.. bom sana sini.. sana mati sini cedera parah.. tapi perang zaman ini ialah perang ekonomi.. lihat bagaimana negara timur tengah huru hara tapi tak berani nak buat apa2.. sebab realiti kita lihat mereka negara kaya, tapi realiti mereka yang kita tak tahu ialah ekonomi mereka dlm genggaman yahudi..

sama gak dlm skop kita malaysia.. kita dok sebut melayu jual barang mahal, melayu meniaga selalu telingkup, tak pandai, asik sibuk nak untung, etc.. itu semua adalah persepsi kita.. yang kita tak nampak ialah semua jaringan perniagaan nih dikuasai oleh bangsa pendatang.. kita org melayu kalo meniaga kecil2an takpa, tapi kalau kita buat meniaga komersil besar2an mati kita kena main dengan diorg.. ini bukan cerita dongeng..

yg herannya, yg tanam/ternak/usaha melayu dan yg beli pun melayu.. tapi jaringan tuh dikuasai oleh bangsa pendatang.. bila barang bagus bangsa pendatang nih dapat nama, bila barang tak elok dia kata org melayu yg buat tak elok.. kita melayu terima saja.. kita dok kata kalau cina tutup kedai mati melayu tak makan, tapi kita tak tahu bahawa kalau melayu tak beli kat cina, tutup kedai cina..

kalau modal org melayu tak besar, macammana kita nak bersaing dengan bangsa pendatang nih? kalau jaringan org melayu lemah bagaimana kita nak bangunkan ekonomi kita? kalo zaman dulu siapa kuat dialah kudrat, tapi zaman kita nih duit adalah kuasa (money is power).. lihat bagaimana para kafirun jatuhkan ekonomi negara2 rantau asia tenggara.. berapa banyak org Islam jatuh miskin dan melarat? skrg pun kita dok rasa lagi bahangnya..

adakah kita patut bertenang2 saja walaupun kita di'serang'? kita kena bangkit.. kita kena naikkan semula ekonomi Islam.. ekonomi dengan mualamat Islam.. kita tolak semua sistem yang tak ikut syariah.. kita pindahkan semua modal kita yang berada di luar pelaburan Islam ke sistem Islam.. biar mereka yg ikut kita.. kita tolak sumer yg takder tanda halal.. kita penuhkan kedai2 melayu..

kita sama2 meniaga.. mana meniaga yang cina dok buat kita buat.. bila pejabat kita nak cari barang or nak cari org utk lakukan sesuatu, kita utamakan melayu.. tak cantik sikit takpa laa.. kurang bagus sikit kita coverlah.. tapi kita ingatkan mereka nih juga mengapa kita amik/tawarkan pada mereka.. supaya kita kerja nih kita kena ingat selalu bahawa kita sedang berjihad.. bila jihad kena sungguh2 takleh main2.. kalau tidak nanti kalau mati tak syahid..

wallahualam..



[origin : Am I wrong?]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl