Related Posts with Thumbnails

Friday, July 3, 2009

gold dinar vs fiat money


masa aku mula nak tulis entry nih, aku cuba untuk merujuk akan segala terma dan istilah dan mendapatkan berbagai maklumat utk mendokong apa yg aku nak tulis.. dan aku terfikir, adakah aku menulis kerna aku nak org percaya dan setuju dgn pendapat aku? itu mencuit naluriku dan akhirnya aku memilih utk menulis secara alami mengikut perspektif aku sendiri.. you may have your own opinion, but this one is mine..

dalam hidup moden, wang adalah inti kepada semua perkara.. dan itu bukan terobosan baru pengetahuan.. wang perlu untuk mengisi keperluan berurusniaga.. asal urusniaga ini ialah pertukaran barang.. nelayan punya lebihan tangkapan bertukar dengan petani yang mempunyai simpanan hasil.. persoalannya ialah apa nisbah yang menjadikan pertukaran itu adil..

apapun, pertukaran itu adalah sempurna antara barang dengan barang.. diteruskan pula di zaman keagungan Islam dengan menjadikan emas dan perak sebagai dasar pertukaran.. dinar dan dirham yg mempunyai nilai sebenar menjadi bahan yg mahu dimiliki senilai dengan barangan lain..

setelah perang dunia 2, apa yg diperkenalkan oleh sistem bretton-wood, sistem wang kertas, atau dikenali sebagai wang fiat, mula diperakui dan dikawalselia oleh bank dunia.. us dollar menjadi asas dengan penilaian sepertiga dari nilai emas.. maksudnya duit kertas sekeping itu adalah jaminan bahawa sesiapa yg memilikinya boleh menukarkannya kepada emas yg senilai dengannya..

tapi bijaksana amerika yg hapuskan sistem tuh pada tahun 1971, membolehkan federal reserve cetak lebih banyak wang kertas.. walaupun warganegara amerika tidak boleh menukar wang kertas tersebut kepada emas, tetapi federal reserve memberi perakuan bahawa warganegara lain masih boleh menukar wang kertas dollar kepada emas.. namun melihat bagaimana ganasnya pasaran matawang, aku tak rasa itu boleh berlaku lagi..

apa sebenarnya wang kertas nih? jaminan kerajaan? satu lagi bentuk 'surat hutang'? sandarannya apa? teringat masa jepun duk pakai duit jepun.. lepas jepun balik berguni2 duit jepun takder nilai.. masa ringgit float dgn dollar, habis tak laku duit malaysia nak tukar kat money-changer luar.. riyal iran tak laku kat luar.. rubel russia money-changer tak terima.. berguni duit som uzbek aku gendong nak bayar bil usd1,500 jer.. hanya contoh kecil..

federal reserve terus mencetak duit fiat nih.. aku rasa takkan lama sebelum jadi macam kat eropah sblm zaman revolusi perancis dan hyper-inflation lepas perang dunia 1.. ditambah dgn perniagaan matawang yang semakin hari semakin penuh dgn haloba nafsu serakah manusia yg mengagungkan kehidupan materialistik..

duit kertas nih surat hutang.. bila surat hutang makna ada untung atas nilainya.. dlm kata lain ada unsur2 riba.. ulama2 pernah bersidang psai duit fiat nih.. dah mmg boleh jatuh hukum haram, tapi dok psal maslahat muamalat, takder pilihan lain, terpaksa bagi hukum duit fiat nih sama hukum dgn emas dan perak..

jadi dalam kurun waktu skrg nih, simpan duit dlm bentuk nilai duit fiat nih adalah perkara yg mulai tak masuk akal.. dalam satu detik, apa sahaja boleh berlaku menyebabkan segala simpanan kita tuh tidak mempunyai nilai.. kita harus kembali semula pada nilai sebenar..

jika mahu menyimpan.. simpanlah emas dan perak.. bukan duit.. jika anda punya duit, tukarkan dengan barang yg nilaitaranya jelas.. menyimpan dgn cara beli properti atau beli saham.. sebab saham tuh nilainya ialah pegangan kepentingan dalam syarikat bukan nilainya dlm bentuk wang kertas.. saham itu pegangan hakmilik terhadap perniagaan..

setiap pelaburan adalah simpanan.. dan setiap satunya punya risiko tersendiri.. apaun pilihan anda, memilihlah dengan bijak.. simpan duit secukup untuk dibelanjakan.. jika mahukan simpanan yg lebih bijak, pilihlah simpanan yg benar2 mempunyai nilai.. dan yang paling mudah ialah simpanlah dalam bentuk emas dan perak.. itu adalah nilai sebenar.. dan duit itu hanya punya nilai jika dibelanjakan dan bukan ketika disimpan.. pilihan itu milik anda..


[origin : Am I wrong?]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl