Related Posts with Thumbnails

Saturday, May 31, 2008

teori gula sekilo beras sekampit


aku citer balik contoh yg aku penah bagi dulu.. citer beras sekampit..

nih dah ujung bulan, sama ada dah dapat gaji atau gaji dah nak kuau atau gaji dah abih, kita cuba buat camnih utk kaji kemampuan kita.. beli beras sekampit dan cari org susah utk disedekahkan.. kalo tak jumpa gie hantar umah anak yatim.. sekampit jer.. toksah banyak2.. 5kg ke, 10kg ke, terpulang pada kekuatan kita menahan geletar kuau duit dari poket..

pastuh tgok ada tak yg kurang dlm bulan depan nih.. maksud aku jadi makin susah tak hidup kita psal dah bagi org beras sekampit nih.. kalo rasa takder perubahan pada poket, bulan depan naikkan jadi 2 kampit.. bulan seterusnya tambah lagi sekampit.. sampai satu tahap kita rasa dia memberi kesan pada poket kita..

kalo dengan sekampit beras dah terasa pedih dlm poket.. beli sekilo gula.. sama jugak.. bulan depan tambah sekilo lagi.. sampai rasa poket tersepit..

kalo sekilo gula pun kita dah rasa sesak napas.. maknanya kita org miskin.. bagitau kawan2 kat sini, supaya senang kawan2 bantu antar beras ke rumah.. adab sedekah kena sedekah dgn org yg rapat dgn kita.. sedekah kat ibu bapa, keluarga, saudara mara, jiran, sahabat, baru org2 jauh dari kita.. nih cara Islam jaga jemaah..


itu cara individu lah.. kalo secara berkumpulan lagi banyaklah boleh buat.. contohnya dalam satu perkumpulan melayu leh buat satu dana amanah yg pegang tabung infaq dari ahli2nya.. cuma mmg masalah zaman berzaman ialah cara nak urus dana nih.. baik dari segi 'fund raising', 'maintaining account', 'legal issue', sampailaa pada 'management personnel'.. aku tau susahnya camna sebab aku dah cuba buat banyak kali.. mmg bukan senang nak buat baik nih..

kata sorg kawan aku, "sebab kita dah mmg terjerat dlm sistem yg dah ada skrg, kenapa tidak kita manipulasikan sistem yg ada utk faedah jemaah.." dia kata lagi, "contohnya kalau kapitalis buat duit ikut sistem ekonomi yg ada, kita pun patut ada gabungan ekonomi yg jana duit utk kurangkan kekangan ekonomi pada jemaah.." tak paham aku apa yg dia cuba sebut nih..

dia sambung, "contohnya, kita buat perniagaan yg 'serve' keperluan jemaah, sama mcm arqam buat dulu, atau kita buat cam 'fund manager' labur dlm saham2 syariah, keuntungan hujung tahun kita tak bagi kat 'sharepartner', kita bagi kat umah anak yatim ker, atau kat sekolah2 pondok ker, dsu.. dengan cara itu tak perlu lagi anak2 yatim dan sekolah2 pondok nih asik dok mintak sedekah kat tepi jalan.."

aku kata org dah buat dah.. kawan aku balas balik kat aku, "yg buat org kasta kaya kelas tinggi jer.. org macam kita cakap saja tapi tak buat.. kita dok seronok tgok org derma tapi kita simpan duit dlm poket.."

aku cuba kata bahawa org macam kita nih masih sengal2 nak isi perut sendiri camna nak buat.. lagipun sedekah seciput nak boleh jadi apa.. tak memberi impak yg berkesan.. lagipun mana ada org nak meniaga sebab nak bagi untung kat org lain..

dengan selamba kawan aku sental aku, "kalo masih pikir perut sendiri, toksah laa citer psal jemaah.. Islam nak tergolek ker apa ker toksah nak buat bunyi macam2.. kita mmg pikir diri sendiri saja selama nih.. kita dok harap org lain buat utk jemaah.." aku kompius dgn apa yg dia cuba nak sampaikan.. persoalan aku ialah bagaimana kita nak tolong org bila kita rasa diri kita pun tak stabil..

aku jalan2 ke satu tempat, aku terpandang sorg buta dok sorong sorang yg lumpuh atas kerusi roda.. teringat citer org buta dokong org lumpuh nak pegi makan kenduri.. 'favourite old time story' atuk aku.. cuma zaman berbeza maka org lumpuh dok atas kerusi roda laa tak perlu didokong.. the rest of the story is the same..

setiap kita ada kelemahan.. yg menjadi masalah kita sekarang ialah kita terlalu membicarakan kelemahan setiap dari kita.. setiap dari kita pandai tunjuk kelemahan org lain.. kita tutup2 kelemahan kita supaya kita rasa kita tak lemah.. kalo kita tak lemah maka secara mental kita takkan perbaiki kelemahan kita..

ada pula dari kalangan kita dok sibuk nak perbaiki kelemahan diri sendiri sampai tak nampak kekuatan diri sendiri.. kita fokus kat lemah maka secara mental kita akan 'burden' dgn lemah yg kita ada sampai kita sendiri rasa tak berdaya..

Nabi saw dah pernah bersabda, muslim nih macam batu bata nak tegak rumah.. setiap dari kita memperkuat sesama kita.. org melayu kata bersatu teguh bercerai roboh.. kita kena perkuatkan sesama kita.. saling mengisi kelemahan yg kita nampak pada saudara kita dengan kekuatan yg kita ada.. sebab tuh penting kita tau kekuatan kita dimana..

bukan semua org pandai ilmu ekonomi, begitu juga bukan semua org boleh jadi pentadbir, penyusun strategi, menjaga kewangan.. malah yg meniaga pun bukan semua meniaga benda yg sama.. kita kena saling mengisi antara satu sama lain..

begitu juga dalam citer kaya nih.. kita semua dok tgok diri kita miskin.. semua org jadi miskin.. yg mengaku 'middle class' tuh pun sebenarnya rasa miskin.. sebab kita buat semua tuh utk diri kita sendiri.. kita cari duit utk diri kita sendiri.. sebab kita nak untung tuh utk diri kita sendiri.. kita nak duit..

katakanlah kita ramai2 dlm gabungan nih kumpul duit sama2 beli tanah sawah beberapa relong dan upah org usahakan sawah tuh.. bila tuai hasil kita jual, duit modal amik balik, baki beras yg untung tuh kita bagi sesama kita.. kita dah tak risau psal beras lagi..

atau kita kumpul sama2 buat ladang lembu, bila jual kita amik modal yg perlu dan baki kita buat korban tiap tahu.. dah tak risau tahun nih boleh korban ke idak.. ini contoh..

sama juga, kita beli rumah kedai dan meniaga, untungnya kita bahagi beberapa persen ke umah anak yatim tiap2 bulan.. kita dah tak risau kita boleh sedekah ke idak.. anak2 yatim pun terjaga.. tak payah citerlaa berapa besar pahala jaga anak yatim nih..

semua nih hanya perlu 'one lump-sum' modal untuk mulakan dan maintain hingga 'break-event'.. pastuh perniagaan tuh sendiri akan jana pendapatan sendiri utk bayar org yg urus dan usahakan.. malah kalo kita pandai sket, kita amik sikit dari keuntungan yg ada utk buat projek lain pula..

nih semua contoh.. aku percaya yg dok ada dlm nih bergeliga semua.. macam2 idea ada.. cuma fundamentalnya aku nak tekankan di sini ialah kita kena saling mengisi kelemahan sesama kita.. mungkin itulah yg kawan aku cuba sampaikan..

wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl