Related Posts with Thumbnails

Friday, September 8, 2006

Stuck in system? wheres the way out?


instrumen pelaburan dan sistem kewangan konvensional berunsurkan riba dan perjudian.

ini dilema para muslimin, terutama pelabur Islam.. juga dilema perbankan Islam.. kerna sistem ekonomi dimonopoli oleh para kafirun.. even duit yang kita guna juga byk unsur riba tanpa kita sedari.. kita dok tukar duit kat money changer atau thru transfer sama cam kita meniaga forex.. ini antara sebab kenapa kita promote halal hub (bukan ala khairy) dan dinar currency (bukan ala negara arab).. ini semua untuk set-up sistem ekonomi..

sama macam negara, kalo kita tak dapat perintah negara, kita tak dapat tukar unsur2 asas yg tidak Islamik untuk implement syariah law. sama dengan ekonomi, kalo kita tak kontrol ekonomi, susah (bukan tak mungkin) kita nak implement dan survive economically.. we already in the system yg dah membarah dalam hidup kita.. kita dah almost impossible untuk avoid melainkan takluk dan tukar (pada pendapat aku yg bodoh nih)..

kalau sistem ekonomi para kafirun, mestilaa takder penasihat syariah.. pasti laa sistem dia sistem kafirun.. diorg manipulate sistem ekonomi, kita dalam sistem tuh, kita pun dimanipulasi.. cuba tengok rumah yg kita beli.. kadang2 sedih bank yg kata kita guna perbankan Islam, tapi ternyata sistem tuh tidak mendukung kita, malah menjadikan kita seolah2 semakin rugi, inikah risiko? sedangkan nilai harta secara umum semakin naik?

sama cam org kata boikot nokia psal nokia ada kat israel.. boikot barang yahudi.. tapi kita dok guna sistem yg yahudi nih cipta.. internet yahudi.. software yahudi.. nak pakai yg tak yahudi, nokia tak bagi pulak, kata tak ikut spec.. tak keje kang takder duit, pakai duit, guna sistem diorg lak.. ada duit kena simpan bank, simpan Bank Islam, tabung haji, depreciate pulak, sebab duit tuh sendiri sebahagian dari sistem kafirun.. so kemana kita nak berlindung? ini dilema kita..

cukupkah sekadar dilema dan terus hanyut? atau apa yg harus kita lakukan? bila duit kita depriciate, manakala para kafirun berjaya dalam sistem kapitalis diorg, kita makin jauh, kerna sistem mereka semakin kental, sedang sistem kita statik.. aku tak kata sistem ekonomi Islam statik, tapi pelaksanaannya.. kerna malah para banker sendiri tak benar2 paham sistem perekonomian Islam.. maka dimana posisi kita? apa situasi kita?

aku byk lihat para muslimin mmg sangat cekap untuk menilai dan memberi hukum.. sangat bagus.. menunjukkan kita semakin paham akan fiqh ekonomi.. jadi kita makin jelas kedudukan kita dimana.. tapi aku jarang lihat solusi.. yang aku selalu dengar simpan.. pada aku kalo simpan dalam bentuk emas atau pelaburan lain sangat bagus.. tapi kalau simpan duit sama saja laa kita sokong sistem kewangan kafirun.. kalo nilai duit boleh diperdagangkan maknanya duit kita nih takder makna.. kita tak boleh ikut sistem Islam tapi pakai tool kafir (pada pendapat aku yg dungu laa).. duit tuh tools org kafir.. so apa tools org Islam? mana solusi?

sebab tuh aku berpendapat lebih baik simpan harta dalam bentuk bahan galian (cam emas, perak,etc) atau dalam bentuk sumber agro (cth hadis sebut tamar, gandum dan garam) atau dalam bentuk hartanah (supaya kita leh wakafkan bila ada kesempatan) atau perniagaan berbentuk servis (cth pengangkutan, marketing). tapi persoalannya berapa banyak dari kita yg berfikir ke arah ini dan berapa banyak dari kita yang sanggup?

kita dok sebut rezeki di tangan Tuhan.. apa maknanya? pastuh kita pun sebut wallahualam..



[origin : Am I wrong?]



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl