Related Posts with Thumbnails

Wednesday, February 20, 2008

krisis tenaga dunia?


[quote="joedett"]

Ok,mengikut statistik simpanan minyak Malaysia tinggal 3billion tong shj,pengeluaran kita 600-700ribu tong lebih sehari.Aku pun silap tulis kat atas tu sehari ku kata setahun(tp dah edit dah).Jadi setahun kita akan keluarkan lebihkurang 250juta tong minyak dan bermakna juga dalam masa 10-12 tahun lagi simpanan minyak kita akan kering kontang!

Jadi krisis kekeringan telaga2 minyak adalah krisis global,trend semasa dunia.Harga minyak dunia mencanak2 naik dan tahun ini dijangka harganya bermain di sekitar $80-100 lebih sedangkan ketika dinaikkan kali terakhir dulu di Malaysia harganya cuma $78(antara harga tertinggi ketika itu).Harga utk hari ini saja adalah $93 setong.Jadi kalau kita boleh maintain harga pada harga sekarang ini buat setahun dua ini pun sudah lebih drp baik,tapi utk menurunkannya adalah kurang masuk dek akal.


bukan ker zaman dolu2 org kat tanah melayu nih tak pakai minyak.. sama gak dgn duit.. dulu tak laku duit kertas nih..kalo emas pun org kaya2 jer simpan, itu pun bukan leh wat per, leh tunjuk2 saja sebab org pun tak berapa peduli..

sama cam citer ayam, sama cam citer gula, minyak masak, beras, dsb.. alasan utama kita gunapakai ialah benda tuh keperluan kepada kita di zaman ini.. zaman ini.. bukan zaman dulu dan bukan zaman akan datang..

pada aku yg penting ialah tanah utk bercucuk tanam.. bila isuk2 apa2 jadi.. contoh paling mudah perang.. mustahil ker perang tahun depan? kalo perang camna kita nak makan? itu keperluan.. tapi byk org kata tak mampu.. cukup sekadar beli sebiji rumah sekangkang kera.. lebih mahal dari harga tanah 3 ekar.. boleh pulak..

skrg nih kita cakap keperluan, sebab naik keter/motor gie keje.. pakai minyak.. dan pegi keje lak pun sebab kita dah terperangkap dlm sistem yg dok ada nih.. hanya untuk survivalisme.. konon zaman maju.. katakanlah kita nih tak mampu beli motor/kete, camna kita nak gie keje.. haa.. ada kawan kata keter/motor tuh kan kemudahan.. lerr.. tadi kata keperluan, skrg jadi kemudahan lak?

krisis tenaga dunia kononnya.. sapa yg sebut krisis nih? kita ikut2 saja.. cam biasa.. org gelabah kita gelabah.. betullah kita berada di zaman keliru.. mengelirukan dan dikelirukan..

aku rasa kita toksah pikir jauh2.. we take one thing at a moment.. kalo pun bekalan minyak nak habis, dia tetap akan habis.. buat laa camna pun.. takkan kita nak demo kat petronas suh korek minyak tuh sikit2? lagi laa cepat naik harga kan? maka tak salahlah kita minta kerajaan kontrol jangan naikkan harga minyak.. sebab untung atau tidak petronas tuh bukan ada kena mengena 'direct' dgn kita.. tapi naik harga minyak tuh mmg byk impak pada masyarakat..

haa.. peduli apa semua tuh.. kalo esok2 abih dia naik harga gak.. biar laa dia tak naik skrg.. masuk akal atau tidak itu bukan masalah.. small deal.. tapi harga barang2 makanan naik sampai tahap tak masuk akal, haa itu masalah.. big deal.. kapitalis mmg pandai putar belit situasi nak 'create' kesedaran konon.. padahal mereka cuma 'create' alasan.. supaya kita setuju dgn tindakan diorg.. sama gak laa macam org politik.. pandai berjanji dan pandai bagi alasan..

amacam? leh tak aku cakap macam nih joedett? heheh



[origin : Am I wrong? ]

read more...

Saturday, February 16, 2008

menyimpan dengan cara berbelanja?


GOMBAK, 16 Feb (Hrkh) -
[cut]
Semasa memberikan ucaptamanya di satu Program 'Global Peace : Crisis In Islamic World' di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pagi tadi, Dr Mahathir turut berkata, tanpa Ulama umat Islam sukar untuk memahami Islam yang sebenarnya.
[cut]
Berkaitan dengan kewangan negara mengikut Islam beliau menyarankan agar masyarakat tidak menyimpan wang, sebaliknya membelanjakan dnegan jalan yang betul.
[cut]


anybody care to explain how this is relevant in today's situation?

ini bukan kali pertama dia cakap camtuh.. adakah maksudnya kita jangan simpan duit dan belanjakannya dengan beli harta/wakaf, sedekah/infaq dan menuntut ilmu? sebab setakat nih itu saja yg mampu tercapai dek akal aku..

rasionalnya camnih.. duit kertas adalah instrumen kafirun.. maka selagi kita guna duit selagi itu mereka buat keuntungan, sebab diorg yang kontrol semua matawang dunia.. lagi banyak kita simpan makna lebih berharga duit nih..

us dolar dan federal reserve merupakan satu kekuatan ekonomi yahudi.. mungkin atas sebab ini kesatuan eropah mahukan matawang sendiri, euro.. dan masa2 yang sama juga negara2 Islam cuba untuk 'establish'kan dinar..

selagi kita bersandarkan pada us dolar selagi itu mereka yang menguasai ekonomi dunia.. sedangkan yg kita tak perasan ialah mereka sendiri menyandarkan us dolar pada nilai emas yg berada dalam federal reserve.. bermakna pada bila2 masa mereka leh gunakan pengaruh simpanan emas mereka untuk menilai semula setiap matawang dunia..

jika ini jadi sandarannya, maka ada kebenaran kita tak sepatutnya menyimpan sebaliknya membelanjakan pada jalan yg betul.. tapi apa maksud jalan yg betul tuh?

aku bukan mempertahankan pendapat dia tapi dari pemerhatian, dia takkan main2 cakap, byk benda yang dia cakap 'beyond' apa yang ada dalam fikiran normal kita.. kerna apa yg dia cakap tuh pada aku bertepatan dengan apa yg penah Nabi saw dan para sahabat lakukan.. miskin itu yg utama.. pemimpin dalam Daulah Islam tak penah kaya tetapi Daulah islam itu sendiri makmur..

dalam situasi zaman skrg nih, kita semua dah terperangkap dlm jerangkap 'wang kertas' nih.. dan adalah hampir mustahil kita tak menggunakannya.. apalagi skrg nih hampir semua dari kita membincangkan ttg cara menyimpan.. tapi cara yang dia cadangkan ialah dengan membelanjakannya.. confusing but interesting..





[origin : Am I wrong? ]

read more...

Wednesday, February 13, 2008

dilema ekonomi melayu?


asal bangsa melayu nih bangsa yang 'simple' dan cintakan kedamaian.. maksud, dia tak buat sesuatu untuk diri sendiri.. sebab tuh bila kita citer psal bisnes nih hanya sekitar 'nak tolong melayu'.. kalo ikut pendapat kumpulan 'revolusi mental' dato' senu dulu, mindset 'nak tolong melayu' nih yg menyebabkan org melayu tak teruja utk maju.. dia lebih suka org lain yg maju.. contohnya macam nak jadi imam solat.. kiri tolak kanan, kanan tolak kiri, semua takmo jadi imam..

niat 'nak tolong melayu' nih asal mula kenapa ramai org melayu beranggapan bahawa melayu kena bersatu baru boleh maju.. sedangkan yg penting dlm satu kumpulan ialah individu.. setiap dari kita kena jadi individu yg kuat sebelum kita nak bentuk bangsa yg kuat..

maka cara yg berkesan ialah menimbulkan 'desakan'.. pepatah 'pahat dengan penukul' mmg asal bunyinya negatif tapi kalo kita semua jadi 'penukul' pada org melayu maka semua 'pahat' melayu berjalan.. tapi kena mula dengan tukul 'pahat' sendiri dulu.. bunyi cam propaganda kan?

aku citer dlm grup aku laa.. ada satu ketika tuh tiba2 semua rasa melayu kena bersatu dlm satu kumpulan.. macam cina dengan persatuannya.. bila melayu bergerak dlm kumpulan maka lebih banyak benda boleh direalisasikan.. tapi lepas beberapa tahun kitorg ada cuba beberapa benda tapi hasilnya tak begitu menggalakkan.. mungkin ini yg dikatakan oleh kumpulan 'revolusi mental' tentang realistik.. bila kita kata kita nak tolong org kita takkan boleh dedikasi dan komited dlm satu jangka waktu yg panjang.. sebab secara realistik manusia tidak akan tolong org lain selama2nya..

bila aku kaji2 balik, aku lihat individu dlm kumpulan tuh yg tak sekuat yg dijangkakan.. bila duit tgh banyak memanglah berapi2 tapi bila diuji, kita akan mula meng'asing'kan diri.. maka itu aku merasakan kena undur setapak kebelakang.. perkuatkan individu.. sebab tuh dari konsep 'venture' aku mula ujakan 'personal financing'.. untuk memperkuatkan individu..

masalah kita yg utama org melayu nih ada dua yg besar, amuk dan latah.. bila org citer psal 'financial freedom' semua org dok pikir psal berhenti keje dan meniaga.. sementelah sifirnya semudah cari modal dan melabur.. ini bahagian I yg disebut oleh kiyosaki.. ini matlamat dia.. sama ada 'employed', 'self-employed' atau 'business', yg penting ialah cari modal dan posisikan diri kita sebagai 'investor'..

yg paling kita tak perasan ialah tidak ada cara lain dalam mengumpul modal selain menyimpan.. bila citer simpanan pulak, kebanyakan org melayu hanya teringat bank simpanan nasional yg merujuk pada akaun simpanan.. bila kerajaan buat asb, barulah org melayu pandai menyimpan.. kena paham nih, kebanyakan org melayu hanya menyimpan dlm asb bukan melabur.. pastuh kita ada tabung haji, koperasi bank rakyat, dsb. instrumen yg paling berjaya ialah tabung haji, sebab tujuannya jelas.. itu pun kebanyakan org melayu masukkan duit utk gie haji pada saat2 akhir bila dah dapat surat tabung haji..

persoalannya ialah mengapa org melayu tidak komited dlm menyimpan? ramai org akan tunjuk buka dalil kata Islam tak galakkan kita mengumpul harta.. maka benarlah miskin itu utama untuk diri kita tapi ramai yg lupa bahawa kaya itu penting utk komuniti.. Daulah Islam diterajui oleh khalifah yang 'humble' tapi punya sumber yang besar untuk menaiktarafkan org miskin, sehingga dikisahkan tentang bagaimana susahnya seorg sahabat mencari2 org yang sanggup menerima zakat dari dirinya..

pada pendapat aku, Islam bukan faktor mengapa melayu tak menyimpan.. tapi sifat melayu itu sendiri.. org melayu melihat kekayaan itu sebagai satu 'sumpahan'.. bila kita kaya, kita akan jadi kedekut, tamak, dan seribu satu label negatif terhadap kekayaan.. tapi macam aku pernah kata dulu, sayangnya yg berkata macam nih bukan org kaya.. yg patut melihat kekayaan sebagai label negatif adalah org kaya bukan org miskin.. maka terserlah satu sifat melayu yg perlu kita nilai semula iaitu angan-angan..

kita belum kaya tapi kita dah berangan jadi org kaya dan merasakan bila kita kaya kita jadi tamak dan kedekut.. realitinya, yg banyak aku 'observe' ialah org miskin itu yg tamak dan kedekut.. org yg betul2 kaya dia tak kisah psal duit.. malah org2 kaya yg banyak diperas dan ditipu.. dan yg ramai dari kita yg rasa org tuh kaya sebenarnya belum kaya.. cuba kita baca kisah2 org yg betul2 kaya.. tak nampak label negatif berbanding dengan org yg tak berapa kaya dan yg miskin..

dalam berangan-angan pula, melayu banyak yg berangan negatif.. kalo ada angan positif, kita akan diperlekehkan.. ini satu lagi sifat melayu yg disebut iri hati.. baru kawan kita berangan kita dah sakit hati, jadi iri hati.. maka bila angan jadi kenyataan kita tingkatkan jadi dengki.. sebab kita tak ada apa yg kawan kita ada.. kita marah pada diri kita sendiri tapi kita tanak salahkan diri sendiri.. lebih mudah kita salahkan org lain..

iri hati nih sebenarnya sifat positif, tapi kita lebih suka jadikannya negatif.. byk sifat melayu tuh positif sebenarnya, hanya cara kita melihat tuh yg jadi negatif.. sebab tuh kumpulan 'revolusi mental' berpendapat yang paling utama ialah mengubah persepsi dan perspektif org melayu dapat mengubah mindset org melayu.. mengenali kelemahan dan mengubahnya menjadi kekuatan.. dan ini bukan sekadar retorik..

sebelum revolusi perancis, barat dikatakan mengalami zaman kegelapan.. berbanding dengan Islam ketika itu.. apa yg berlaku pada masa itu ialah perubahan persepsi dengan berbagai teori2 baru ttg kemajuan.. hanya saja barat melakukannya tanpa tujuan yg tepat, maka kemajuan mereka hanya diukur dengan kebendaan.. berbanding dengan melayu yg berpaksikan Islam, jika kita merubah persepsi kita berlandaskan Islam, maka kita juga boleh keluar dari 'kegelapan'..

jangan salah anggap kata aku suh tafsir semula konsep Islam pula.. malah yg aku cuba ujakan ialah memperkuat budaya melayu dengan Islam.. secara berzaman budaya kita telah lari dari konsep asal.. asas budaya melayu adalah berpandukan adatullah.. berpaksikan Islam tapi zaman berzaman penjajah mentafsirkan semula budaya melayu itu sebagai campuran berbagai ragam ikut-ikutan dan bukan Islam.. persepsi melayu
terhadap bangsa melayu juga berubah..

kita balik semula pada agenda ekonomi kita.. ini antara sebab mengapa tiba2 (walaupun dah lama) aku mula mengujakan 'personal financing'.. bila individu dah mapan, maka kita tidak akan teragak2 lagi untuk melakukan sesuatu yg lebih besar untuk komuniti.. perasaan 'tenang' dan 'damai' ttg ekonomi rumahtangga nih penting diwujudkan sebelum kita memulakan agenda yg lebih besar..

aku rasa dah sampai masa kita buka citer yg positif psal melayu..
bila dengar org melayu berangan, kita sokong dan uja dia utk jadikan kenyataan..
bila dengar org melayu merungut, kita tunjukkan kekuatan dia dan pujuk dia supaya tak putus asa..

bila kita citer byk sangat yg negatif, 'inferiority complex' org melayu bertambah2..
dah cukup dah tv dok citer yg buruk2 psal melayu..
pendapat aku laa..

wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]


read more...

Wednesday, February 6, 2008

plan for success


kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga.. maka persoalannya ialah kail bukan lautan.. kita kena mula dgn apa yg ada kat diri kita dulu.. kita kena pikir camna nak panjangkan kail, sebab itu lebih dekat dan realistik degan hidup kita, lautan kita tak tahu apa yg ada dlm tuh.. kecuali divers team.. itu pun diorg masih terpesona bila terjun ditempat yg baru.. dan nak gie diving pun kena bawa equipment.. maknanya plan.. bukan main terjun tiruk kat laut pasifik tuh.. ini yg aku nak tekankan.. plan..

maka bila nak terus berhenti keje.. rasanya tak semua org cukup 'drive and passion' utk buat benda tuh.. apalagi ilmu berhenti keje.. maka yg paling penting ialah bagaimana kita nak plan utk dapatkan 'financial freedom' dengan cara yg kita leh buat sendiri.. tak semestinya kena meniaga baru leh kaya.. its all about planning..

itu antara sebab mengapa aku dok mencari2 'tool' dan instrumen yg sesuai utk keadaan terkini.. mungkin saja meniaga tuh bukan 'tool' yg sesuai buat kita.. terutama aku yg lebih banyak kesian dari buat untung.. yg penting kena tahu dimana kekuatan kita dan cari jalan untuk gunakan kekuatan tuh.. to be frank, aku tgok byk 'bankers' pun ada masalah kewangan.. apalagi org macam aku.. jadi pendapat aku ialah bergantung perancangan..

citer psal plan lak.. byk yg bila citer bajet, dia hanya kira untuk tahun ke tahun saja.. sebab tuh aku cuba 'initiate' plan persaraan awal.. untuk tgok berapa 'possible' untuk kita merancang masa depan kita.. kita dah bincang asb sebagai instrumen kewangan dan nampak 'possibility'.. so theres must be a better way to do this.. itu yg aku nak tanya kat korang.. camna nak memaksimakan impak pendapatan kita sekarang untuk masa depan kita dan anak2..

nak masuk syurga pun kena plan kan?

aku penah cadang satu plan utk kawan aku.. sebab dia takder keinginan utk kaya tapi dia nak lebih kepada beramal.. maka aku pun berceritalah dari kisah sedekah seguni beras kepada org miskin dan tambah tiap2 bulan, pastuh 'check'back' kita cukup makan tak bulan tuh.. sampailah kepada plan canma nak bayar zakat RM2,000 setahun..

its possible.. regardless how many debt we have now and how many money we earn every month.. its all about planning..

usaha-doa-tawakal..

yg penting kan istiqamah.. sedikit tapi berterusan..
meniaga tuh pahala.. kerja pun pahala.. insya-Allah..



[origin : Am I wrong? ]


read more...

plan for success


kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga.. maka persoalannya ialah kail bukan lautan.. kita kena mula dgn apa yg ada kat diri kita dulu.. kita kena pikir camna nak panjangkan kail, sebab itu lebih dekat dan realistik degan hidup kita, lautan kita tak tahu apa yg ada dlm tuh.. kecuali divers team.. itu pun diorg masih terpesona bila terjun ditempat yg baru.. dan nak gie diving pun kena bawa equipment.. maknanya plan.. bukan main terjun tiruk kat laut pasifik tuh.. ini yg aku nak tekankan.. plan..

maka bila nak terus berhenti keje.. rasanya tak semua org cukup 'drive and passion' utk buat benda tuh.. apalagi ilmu berhenti keje.. maka yg paling penting ialah bagaimana kita nak plan utk dapatkan 'financial freedom' dengan cara yg kita leh buat sendiri.. tak semestinya kena meniaga baru leh kaya.. its all about planning..

itu antara sebab mengapa aku dok mencari2 'tool' dan instrumen yg sesuai utk keadaan terkini.. mungkin saja meniaga tuh bukan 'tool' yg sesuai buat kita.. terutama aku yg lebih banyak kesian dari buat untung.. yg penting kena tahu dimana kekuatan kita dan cari jalan untuk gunakan kekuatan tuh.. to be frank, aku tgok byk 'bankers' pun ada masalah kewangan.. apalagi org macam aku.. jadi pendapat aku ialah bergantung perancangan..

citer psal plan lak.. byk yg bila citer bajet, dia hanya kira untuk tahun ke tahun saja.. sebab tuh aku cuba 'initiate' plan persaraan awal.. untuk tgok berapa 'possible' untuk kita merancang masa depan kita.. kita dah bincang asb sebagai instrumen kewangan dan nampak 'possibility'.. so theres must be a better way to do this.. itu yg aku nak tanya kat korang.. camna nak memaksimakan impak pendapatan kita sekarang untuk masa depan kita dan anak2..

nak masuk syurga pun kena plan kan?

aku penah cadang satu plan utk kawan aku.. sebab dia takder keinginan utk kaya tapi dia nak lebih kepada beramal.. maka aku pun berceritalah dari kisah sedekah seguni beras kepada org miskin dan tambah tiap2 bulan, pastuh 'check'back' kita cukup makan tak bulan tuh.. sampailah kepada plan canma nak bayar zakat RM2,000 setahun..

its possible.. regardless how many debt we have now and how many money we earn every month.. its all about planning..

usaha-doa-tawakal..

yg penting kan istiqamah.. sedikit tapi berterusan..
meniaga tuh pahala.. kerja pun pahala.. insya-Allah..



[origin : Am I wrong? ]


read more...

Monday, February 4, 2008

berfikir di dalam poket


kita nih hidup dgn pilihan.. dari bangun tidur sampailaa tido balik.. itulah masalah bila kita akal.. kena memilih.. berbeza dgn malaikat.. kawan aku kata kita nih berjalan atas takdir.. atas perjanjian yg dah termaktub di luh mahfuz... aku tak pandai nak 'elaborate'.. tapi aku nak 'share' lagi pendapat sorang lagi kawan aku.. dia kata kita nih bila masuk bab rezeki, kita berfikir di dalam kocek..

kita akan sentiasa mengira2 berapa duit yg kita ada dan kita 'adjust'2 apa nak belanja.. begitulah tiap bulan.. mmg cukup.. tapi cukup2.. sebab kita hanya mengira yg kita ada.. ini tak kena mengena dgn 'being realistic'.. ini persoalan konsep..

katakan dlm kocek kita ada RM10, kita tgh dok minum teh kat kedai tepi jalan, tiba2 datang org mintak sedekah.. apa kita nak buat? ada org akan tak bagi.. sama ada buat bodoh atau suh org mintak sedekah tuh pegi.. kebiasaannya bagi terpaksa.. kira2 berapa nak bagi.. puratanya sebab dlm kocek ada RM10 maka leh laa bagi RM1 atau RM2.. ada yg siap mintak mamak tukarkan duit.. dan ada pulak yg raba2 dlm poket, tak tengok tapi leh kira duit dlm poket, dok cari2 duit seringgit.. ini mentaliti kita..

bila ada benda yg kita kena belanjakan maka kita akan kembali kepada penghasilan kita.. ini mmg ikut ilmu ekonomi.. berbelanja ikut pendapatan.. kalo terlebih belanja nak cari nahas namanya.. bila kita kata bajet, maknanya kena potong perbelanjaan yg sedia ada.. kurangkan mana patut.. in one sense, ikut ilmu ekonomi mmg betul.. tapi kita akan 'stuck' dlm situasi nih selama-lamanya..

balik pada citer kawan aku, maka aku pun tanyalah apa yg dia buat.. dia kata sedekahkan semua, tinggalkan duit nak bayar teh saja.. argumentasi dia ialah bila kita dah takder duit, barulah kita akan mencari2 sumber mana nak dapat duit.. selagi ada duit dlm poket kita, walaupun tinggal RM2, kita tetap dok 'adjust' duit tuh.. bila dah takder baru kita guna akal mana nak cari.. "berpikir di luar kocek"..

nih aku teringat masa sembang dgn ben dali kat jakarta.. dah panjang2 citer last2 dia tanya aku, "so kenapa ko tak buat?".. terkedu kejap aku.. mmg itulah persoalan sepanjang zaman aku.. aku takder "drive".. macam citer kawan aku tadi, kita kena posisikan diri kita dlm keadaan terdesak, barulah leh kuau dr 'rat race' (favourite term kiyosaki :-))..

maka bila kak lia kata camna kalo ari nih hantar surat resign, its depends.. mungkin natijahnya positif dan mungkin juga negatif buat satu jangkamasa.. yg aku percaya ialah org akan jadi luarrrbiasa bila dia terdesak.. nak desak diri sendiri yg takut nih.. almaklum kita nih semua byk komitmen.. pada aku bukan 'comfort zone'.. cuma rasa takder 'option'.. takut seribu macam sebab.. tapi kita dok kata rezeki di tangan Tuhan.. sama lah macam aku nih..

pada aku yg paling penting ialah pelan.. mmg skrg nih kita keje.. tapi apa jadi bila sesuatu berlaku pada syarikat yg kita bekerja.. katakan ekonomi merudum cam dulu.. or bangunan kita keje tuh terbakar.. or syarikat kena amik alih dgn pengurusan lain.. merging.. mmg betul kita leh bagi 1001 macam alasan nak pertahankan kestabilan syarikat yg kita bekerja.. sama cam kawan2 aku dulu..

masa kitorg semua di'transfer' dari sapura ke nokia.. hampir semua org sangat yakin.. sampai berlambak2laa kengkawan aku beli rumah dekat2 dengan cyberjaya.. pastuh tiba2 nokia decide not to have internal engineers.. apa yg berlaku ialah nokia 'terminate' semua engineers.. yg tinggal hanya management team.. so engineers works as external.. bukan semua lak tuh yg dapat kontrak.. bottom line is anything can happen.. tapi the good thing is now most of veteran sapura tuh terlambak ke merata tempat.. having good life and good money..

but then.. same thing happens.. all end up in same rat race.. sebab tuh aku buka citer nih.. nak mintak tolong idea dari kawan2 semua.. sebab yg dlm grup aku tuh semuanya mamat teknikal yg mmg tak tau benda psal business atau investment.. semua main hentam ikut suka saja.. mana yg dapat kawin dgn bankers/accountant mmg tenang2 aja.. yg kawin dgn misi, kerani, dsb tuh dok main agak2 saja.. ikut kempen nasional saja.. maka tuh laa aku mintak tolong kawan2 yg dok ada dlm nih bagi nasiat kat aku, supaya aku pun leh kongsi dgn kawan2 aku.. kalo melayu tak tolong melayu, sapa lagi yg nak tolong melayu kan?

wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]

read more...

Friday, February 1, 2008

passive income and retirement


talking bout passive income is not about being rich.. its about being financially free.. dan konsep nih pun bukan baru sebab org2 tua kampung aku semua dah buat.. contoh mudah.. masa muda keje kumpul duit, ada peluang beli tanah, tanam pokok kelapasawit, now diorg ari2 balik masjid dok kedai kopi minum teh, kelapasawit bagi kat org kerjakan, sebulan sekali gie amik duit.. kalo ikut term org muda, nih pun real-estate..


masalah utama bukan duit but how we wanna live our life.. insya-Allah..

aku nak tekankan sket kat sini ttg istilah bersara.. kita org melayu nih dididik oleh british.. bila citer psal bersara, yg terbayang dlm diri kita adalah makan pencen.. balik kampung buat rumah sebiji, gie buat keje kebun sikit2, pastuh dok rileks tunggu nak mati.. mentaliti camnih mmg dah tertanam dlm diri org melayu zaman berzaman.. sebab tuh bila aku sebut jom bersara awal, ramai gak kengkawan aku meloncat2.. apahal nak bersara awal kalo kita leh buat duit lagi..

maksud aku bila kita bersara maknanya kita ada pilihan untuk buat apa yg kita suka.. selagi kita tak financial free, kita terikat.. jangan kata nak gie kuau usrah 40 hari, nak duk masjid sehari suntuk pun tak sempat, solat pun tak berapa kusyu'.. dok teringat nak bagi nafkah anak bini..

yg aku sebut bersara ialah kita dah siapkan nafkah anak bini.. bila financial free barulaa kita leh kata harta makan 7 keturunan tak habis.. kalo diuruskan dengan betul.. biasanya 3 keturunan jer.. tapi nih kita citer bab lain..

so bila nafkah anak bini kita dah siap sedia, maka kita leh laa buat perkara2 fardhu kifayah.. takkan asik buat fardhu ain saja kan? kalo ikut Nabi saw umor 40 baginda dah mula mengasingkan diri.. kalo ikut zaman nih, umor 40 laa masa yg kiita dok pulun dunia..

bukan aku kata nak stop cari nafkah anak bini atau tak percaya pada rezeki.. tapi bila kita merancang dengan betul, maka hati kita lebih tenang beribadah.. tuh yg kita cari, ibadah jadi tenang.. kita nih kdg2 anak2 minta makan kfc pun dah mula kira duit dalam poket, solat pun dok teringat hutang bank ada tak bayar lagi, blum kira nak tuntut ilmu, mana ada masa kan?

maka bila kita bersara, kita boleh buat pilihan nih.. cam doc, nak bukak klinik free pun buleh.. kalo skrg mau pikir byk kali kan?

pendapat aku laa.. wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]


read more...

Monday, January 14, 2008

pelan bersara : antara rezeki, takdir dan usaha


maaf.. masa aku buka topik nih aku andaikan semua org paham bab rezeki nih.. maka benarlah rezeki tiap manusia nih Tuhan dah tetapkan.. kita cari atau tidak, Tuhan tetap sempurnakan rezeki setiap manusia sebelum manusia tuh mati.. tapi ini bukanlah satu alasan untuk kita tidak berusaha mencari rezeki..

seumpama kita melakukan perjalanan di padang pasir.. kita bawa minuman dan makanan sebagai usaha.. kita tidak menyandarkan rezeki kita pada makanan dan minuman yg kita bawa.. kalo kita kata kalo tak bawa minuman kita mati, silap2 jatuh syirik.. tapi sebagai usaha.. kerna walaupun takdir, qada dan qadar kita berjalan, Tuhan dah bagitau kita suruh berusaha.. nak kira hijrah Nabi saw ke Madinah bukanlah kerna takut dibunuh kerana ajal di tangan Tuhan, tetapi sebagai satu usaha yang mempunyai hikmahnya yg tersendiri.. kita berjalan atas takdir kita yg dah ditentukan oleh Tuhan..

bila kita citer bab mencari nafkah pula.. kalo rezeki dah tetap mengapa Nabi saw suruh2 jugak cari nafkah? sebab mencari itu pahala.. ibadah besar.. waima Nabi saw sendiri pernah bersabda adalah lebih baik anak2 kita ditinggalkan harta daripada dibiarkan melarat dan meminta-minta.. mmg benar zaman Nabi saw dan para sahabat, nafkah mereka hanya cukup untuk sehari.. esok cari lagi.. tak simpan makanan kat dapur.. tapi zaman itu dan zaman ini bagaimana? bukanlah aku kata jgn ikut sunnah Nabi saw tapi realiti ummah yg sudah jauh dari Nabi saw dan hidup pula dalam sistem yg bukan sistem Islam, manakah kaedah Islam yg membolehkan ummah Islam nih berdiri sama tinggi dengan dgn para kafirun.. zaman Nabi saw org leh ketuk pintu minta makanan.. zaman kita nih adik beradik pun kekadang buat tak nampak anak kita takder susu.. kita pun malu nak minta susu anak kat adik beradik..

jgn salah paham apa yg aku cakap, seolah matlamat menghalalkan cara, tapi aku berpegang pada pendapat bahawa kita nih hidup dlm sistem kafirun.. segala apa yg kita cari mmg kalo kita susur galur semuanya ada nilai subhah.. nih sama cam keje kerajaan.. adakah perlu kita berhenti kerja kerajaan kerana salah satu sumber kerajaan adalah cukai ke atas arak? sama cam kita kerja bila kita tahu nokia dapat projek kerna ada unsur2 rasuah.. aku rasa usul kaedah nih, lebih baik yg lebih arif tolong perjelaskan.. kalo aku yg citer kang bunyi cam ajaran sesat lak..

so pada pendapat aku, membuat perancangan persaraan bukanlah suatu yg para sahabat tak buat.. kalo tak takkan ada hukum faraid dan kaedah wasiat dlm Islam.. takkan ada hukum zakat, wakaf dan infaq.. sebab semua org Islam tak perlu cari harta.. mmg tak perlu cari harta utk kaya, tapi mencari itu adalah ibadah.. nak pahala.. walaupun pahala bukan jaminan syurga tapi kalo takder pahala lagi laa takder jaminan.. walaupun qada dan qadar itu di tangan Tuhan tapi Tuhan beri kita akal untuk berfikir dan membuat pilihan..

dalam menggunakan akal untuk membuat pilihan.. bukan membuat pilihan itu yg penting tapi memahami mengapa kita membuat pilihan tersebut.. sebab walau apa pun yg kita pilih itu dah mmg takdir yang ditetapkan-Nya.. begitu juga memahami mengapa kita perlu bersara awal..

to be frank, kita citer simpan RM200k utk dpt passive income RM2k sebulan, belumlaa boleh dudk goyang kaki.. yg kita citer nih ialah passive income untuk menghidupkan famili kita.. supaya kita terbebas dari tanggungan nafkah dunia, insya-Allah.. maknanya lepas so-called bersara tuh, kita hanya leh pikir psal diri kita sendiri saja.. masa tuh bolehlaa kita nak duduk masjid siang malam berzikir, nak merantau cari tok guru utk tambah ilmu, berkhidmat utk masyarakat, etc.. anak bini kita dah tak kita risaukan sangat..

realiti sekarang.. kecuali jalil (sebab buat masa nih aku tau dia sorg jer leh konsisten buat tak keje 40 hari tiap tahun), kita nih cakap saja tapi kita takleh nak buat.. nak gie jemaah kat masjid pun kekadang tak dapat psal keje.. nak buat qiamulail cari lailatul qadar pun ada kat site ada emergency call.. nak jengok mak bapak tiap hari tuh toksah kata laa.. kadang2 nak tengok anak membesar pun terlepas.. tau2 dah leh baca Quran sendiri.. tak dapat kita sebagai bapak nak ajar dari awal.. apalagi nak gie umrah tiap tahun, haji 5 tahun sekali?

nih aku terciter kat hamzi psal duit (maaf buat ko kompius ari tuh).. kita bukan cari duit.. kita cari rezeki.. rezeki tak semestinya duit.. yg kita citer bukan berapa banyak duit kita dah kumpul.. itu tak penting.. duit nih hanya tools.. tools kepada sistem ekonomi.. buat masa nih kita hidup dlm sistem kafirun.. ada sikit sistem Islam kita pakai laa.. tapi kebanyakan urusan ekonomi kita berjalan atas dasar sistem ekonomi kafirun.. bolehkah kita ubah? zaman daulah Islam boleh ubah sebab Islam yg menguasai.. skrg kita mahu tak mahu kena guna sistem kafirun.. kita tanak interest pun dia tetap bagi.. 0.02sen tiap bulan contohnya..

maka aku berpendapat kita guna sistem kafirun nih untuk kalahkan mereka.. bila kita dah menguasai sistem mereka, bila2 masa kita leh ubah polisi ekonomi dunia.. besar sangatlah pulak citer aku nih.. kita balik pada skop lebih kecil pada diri sendiri.. untuk keluar dari sistem yg mencengkam hidup kita, kita kena kuasai sistem mereka.. bila duit dah bukan kerisauan kita, maka hati kita lebih tenang beribadah.. kadang2 kita mmg tenang, tapi keluarga kita lak tak tenang.. kita leh rileks tak kerja 2-3 bulan tapi anak bini kita risau tgok duit kuau tak masuk2.. ini contoh aku laa.. aku try dua kali, simptom sama..

aku kata kat hamzi, duit nih cam dadah.. kita nih dah tahap ketagihan.. takder duit kalu rasa seram sejuk.. tidur malam pun tak lena.. ini sebab duit kontrol kita.. sama cam dadah.. sebab tuh kita kena kontrol duit.. supaya kita tak ketagih.. apalagi bila standard of living kita2 yg dalam nih dah meningkat sejak beberapa tahun nih.. kita sangguplah hidup kat kampung jaga ayam toreh getah, tapi adilkah kita seret keluarga kita sekali balik pada hidup tuh setelah kita angkat hidup mereka macam sekarang.. last2 kita lak jadi tak sekufu dgn dia.. ada kawan kata kawin dgn anak org kaya tak boleh suh dia duk umah setinggan, zalim.. sebab tuh kena cari yg sekufu..

perasan2 dah panjang pulak.. baik aku berenti.. kang cakap banyak2 melalut pulak.. apa yg aku sebut nih pendapat peribadi aku, kalo salah tolonglah nasihat aku.. aku tak pernah kata apa yg aku cakap nih betul.. betul pada yg rasa betul lah.. tak betul mintak maaf.. cuma bila ada yg sebut benda camnih aku pun cam biasalaa nak berpendapat jugak =D

wallahualam..



[origin : Am I wrong? ]


read more...

Thursday, October 25, 2007

Takaful : satu penjelasan


takaful dan insuran.. sama tapi tak serupa.. nih penting kena tahu.. sama cam beza antara ayam cucuk dgn ayam sembelih.. beza antara riba dan mudharabah..

dlm insuran, kita bayar untuk perlindungan.. contoh, kita bayar duit supaya kita dilindungi dari sebarang kemalangan, kalau malang kita dapat duit, kalau tak kemalangan poket kita yg malang.. ini yg buat dia jadi haram.. kena ingat insuran tuh haram..

konsep takaful adalah kita semua menyumbang dalam satu tabung, jadi bila ada salah seorg daripada ahli menyumbang tuh kemalangan, kita kongsi2 bagi kat dia, sama cam konsep khairat kematian.. ini yg buat takaful halal.. kena ingat takaful itu halal..

bila kita citer psal takaful, aku nak citer sket psal 'financial planning'.. perlindungan adalah asas paling dasar dlm pengurusan kewangan.. jika kita tak ada perlindungan, maka lebih baik lupakan tentang simpanan dan pelaburan.. kerana harta kita yg paling penting adalah diri kita sendiri.. jika diri kita tidak dilindungi maka jika sesuatu berlaku, simpanan dan pelaburan kita akan lenyap dalam masa yg sangat singkat.. ini antara sebab mengapa perlindungan takaful itu penting..

sebelum menyertai takaful, ada beberapa persoalan yg kita kena tanya pada diri kita sendiri:

1) adakah kita memerlukannya?
2) berapa banyak jumlah perlindungan yg kita perlukan?
3) berapa lama jangka masa perlindungan yg kita perlukan?
4) apa jenis takaful yg kita perlukan?

ini asas penting dlm pengambilan insuran/takaful.. perlu kita ingat bahawa tujuan asal kita menyertai adalah untuk perlindungan.. perlindungan terhadap siapa? perlindungan terhadap diri kita sebagai pencari nafkah kepada keuarga.. untuk melindungi org2 yg kita sayang jika berlaku sesuatu kepada kita..

sekali lagi, ini asas perlindungan, untuk melindungi diri org yg menafkahi keluarga supaya apabila berlaku sesuatu musibah terhadap dirinya, pampasan itu dapat melindungi org2 yg disayangi supaya boleh meneruskan hidup dan dinafkahi seperti biasa..

cuba hari ini kita lihat org2 yg kita sayangi.. isteri, suami, anak2, ibubapa, mertua.. apa yg akan berlaku pada mereka jika kita mati esok pagi.. apa pula yg berlaku pada mereka jika kita ditimpa musibah esok hari yg menyebabkan kita terpaksa terlantar berbulan2 atau mungkin selamanya.. bagaimana mereka mungkin untuk meneruskan hidup..

maka untuk menjawab soalan pertama.. kita tengok adakah kita telah menyiapkan keluarga kita jika kita mati esok? jika kita punya simpanan yg mencukupi dan pelaburan yg cukup untuk menafkahi mereka, maka kita tidak perlukan insuran..

hanya beza sikit dgn konsep takaful.. sepertimana khairat kematian.. ada pahala di dalamnya.. ia merupakan satu tabung untuk membantu antara sesama ahli jika ditimpa musibah.. maka kalo pun kita dah ada pelan kewangan yg mantap utk keluarga kita, aku anjurkan tak banyak sikit kena masuk.. anggap saja memenuhi fardhu kifayah..

tetapi jika kita belum ada pelan yg mantap, maka ini adalah keperluan utama dalam perancangan kewangan.. tidak guna segala pelaburan dan simpanan jika kita tidak melindungi aset kita yg paling penting, iaitu diri kita..

lupakan semua pelaburan dan simpanan, jika kita tidak ada perlindungan.. kerana semua simpanan kita akan dengan cepat terkuras apabila musibah menimpa diri kita.. kalo mati ada lebih baik, kalo sakit melarat, bayangkan berapa banyak belanja yg harus kita gunakan.. lihat saja bil hospital dan klinik yg semakin lama semakin mahal..

pada sesiapa yg belum mempunyai takaful, maka lihatlah anak2 dan isteri kita, dan cuba bayangkan apa yg akan berlaku jika kita sakit terlantar di hospital.. tega kah kita membiarkan mereka mengalami penderitaan akibat kecuaian kita dalam melindungi diri kita sendiri?

untuk jawapan yg kedua.. berapa banyak yg kita perlukan? ini yg banyak org tak paham dan main amik ikut bajet saja.. sebenarnya perlindungan adalah penting, kerana ia memainkan peranan yg besar apabila kita tidak dapat lagi menafkahi keluarga kita..

aku ada baca satu rumus yg agak baik untuk dijadikan panduan..

jika kita menafkahi keluarga kita sebanyak 500 sebulan maka kita memerlukan perlindungan 120k.. maka jika kita memerlukan 1k sebulan untuk menafkahi keluarga kita, bermakna kita memerlukan perlindungan sebesar 240k untuk diri kita.. (1000 / 500 = 2 >> 2 x 120k = 240k)

aku paham nilai ini terlalu besar dan agak membebankan pada kebanyakan org.. tapi rasionalnya ialah jika kita mati, pampasan yg diperolehi oleh org yg kita sayangi adalah 240k.. kita andaikan 240k ini disimpan dalam satu simpanan tetap yg boleh memberi keuntungan 5% setahun, bermakna keluarga kita boleh mengeluarkan 12k setahun, bermakna mereka mempunyai 1k setiap bulan.. sama seperti yg kita nafkahi mereka sebelumnya..

rasional yg sama boleh kita gunakan jika kita melabur dlm asb contohnya.. kita amik pukul rata dividen 8% setahun.. maksimum 200k boleh kita labur dlm asb.. bermakna dividen yg dibayar ialah 16k setahun, kurang lebih boleh menafkahi keluarga kita 1.3k sebulan..

jika kita sudah punya 200k dlm asb, kita tak perlukan insuran/takaful.. kerna jumlah yg ada dah mencukupi untuk menafkahi keluarga.. tetapi jika kita belum ada jumlah yg diperlukan, maka kita perlukan perlindungan takaful sehingga kita berjaya menyimpan sejumlah wang tersebut.. kerna jika apa2 berlaku kepada kita maka pampasan takaful cukup untuk diambil oleh keluarga kita dan dilabur dlm asb untuk mereka gunakan selama2nya..

atas sebab inilah aku berpendapat bahawa lebih perlu kita menyertai takaful sebelum mula menyimpan atau melabur...

untuk menjawab soalan yg ketiga.. berapa lama kita harus menyertai takaful? ini ada kaitan dengan jawapan kepada soalan yg kedua..

jika perlindungan yg kita perlukan adalah sehingga kita dapat mengumpulkan jumlah simpanan yg kita perlukan.. maka kita harus pelan kebelakang.. kita harus kira berapa lama yg kita perlukan untuk dapat menyimpan jumlah yg kita perlukan tuh..

secara lazimnya, kita perlukan perlindungan selagi kita masih bekerja.. kerna selagi kita masih bekerja, kita adalah aset dalam mencari sumber kewangan keluarga..

akan tetapi perlu juga kita ambil ingatan berkenaan dengan persoalan perbelanjaan perubatan.. kita akan ulas lebih lanjut dlm jawapan utk soalan ke empat..

apakah jenis perlindungan yg kita perlukan? soalan ini bergantung pada diri kita masing2.. ada beberapa jenis takaful, tapi kita bincang yg asas saja.. mungkin ada perbezaan dari segi penamaan..

jenis yg pertama adalah takaful hayat (life insurance).. ini penting sebagai perlindungan kepada aset penting keluarga, iaitu melindungi org yg menafkahi keluarga.. ini adalah jenis takaful yg kita bincangkan dalam jawapan untuk soalan kedua..

jenis yg kedua ialah takaful penyakit kritikal (critical illness).. perlindungan ini juga penting untuk org yg menafkahi keluarga.. jika berlaku musibah yg menyebabkan kita tidak dapat bekerja lagi.. juga yg kita bincangkan dalam jawapan kepada soalan ketiga..

jenis yg ketiga merupakan takaful perubatan (medical).. ada byk jenis tetapi yg popular adalah yg membayar untuk pesakit luar dan rawatan hospital.. ini penting terutama jika kita ditimpa musibah dan memerlukan rawatan menginap di hospital.. pihak takaful akan membayar semua kos dan bil hospital.. maka simpanan kita akan tetap selamat dan tidak digunakan..

terdapat pelan2 takaful yg merupakan kombinasi antara semua jenis takaful ini.. kita harus tahu apa yg kita perlukan dan menilai semula setiap jenis takaful tersebut untuk memenuhi keperluan kita..

kita harus benar2 paham akan setiap perlindungan yg ditawarkan.. cuba ambil masa untuk mengkaji semua pelan yg ada supaya dapat memenuhi kehendak kita.. jangan menyertai takaful yg tidak kita fahami.. lebih banyak bertanya tentang perlindungan yg akan kita dapati dalam setiap pelan takaful..

setelah memahami setiap garis panduan di atas, maka sekarang adalah masanya untuk kita melihat kemampuan kewangan kita.. ini penting kerana kita tidak dianjurkan untuk menghentikan takaful kita sebelum sampai masa yg kita tetapkan.. bertukar2 pelan juga adalah sesuatu yg perlu kita elakkan..

harus kita fahami bahawa pada kebiasaannya, pada beberapa tahun awal, kebanyakan premium yg kita bayar akan pergi kepada agen takaful sebagai komisyen mereka.. jika kita memberhentikan atau menukar pelan maka kita akan mendapati bahawa nilai sebenar (cash value) dlm pelan takaful kita hanya sedikit..

kerna itu adalah penting untuk kita mengambil masa mengkaji dan memahami setiap pelan takaful yg ingin kita sertai, sebelum kita bersetuju menurunkan tandatangan kita.. jangan terlalu bergantung pada agen.. kita seharusnya mempercayai diri kita sendiri dalam membuat keputusan.. jika perlu, bertanyalah pada beberapa agen takaful yg berlainan sebelum membuat keputusan..

berbalik pada persoalan, jika kemampuan kewangan kita tidak mencukupi untuk kita mendapatkan perlindungan yg kita perlukan.. ambil dahulu pelan yg kita mampu.. dan dikemudian hari jika pendapatan kita bertambah (kenaikan gaji, bonus, dll) maka barulah kita tambah dengan pelan yg lain.. mungkin juga kita ambil perlindungan yg sedikit dahulu.. dan setelah beberapa waktu, kita tambahkan premium takaful sehingga mencukupi jumlah yg kita perlukan.

kita bertanggungjawab atas setiap tindakan kita.. jgn terlalu terbuai dengan berbagai pelan menarik yg ditawarkan oleh agen takaful.. kita harus memahami apa yg kita perlukan.. dan kita harus mendapat perlindungan yg setimpal dengan premium yg kita bayar..

sekali lagi, takaful itu penting sebelum kita membuat pelan kewangan yg lain.. cuba ambil seberapa banyak nasihat dan info dari agen takaful yg berdekatan.. dan yg lebih penting takaful juga merupakan satu ibadah fardhu kifayah.. jika kita benar2 sayangkan keluarga kita, kita tidak akan menunggu2 lebih lama untuk menyertai takaful.. kerna musibah dan maut tidak memberi amaran akan kedatangannya..

harap ini dapat memberi panduan pada sesiapa yg belum menyertai takaful dan juga pada yg telah menyertai takaful untuk mengkaji semua perlindungan mereka.. insya-Allah..



[origin : Am I wrong? ]

read more...

Monday, October 22, 2007

asas pelan kewangan peribadi


menginsafi akan kelemahan disiplin duit dan budaya kewangan di kalangan org melayu, mari kita sama2 melihat apakah yg dimaksudkan dengan perancangan kewangan.. kebanyakan dari kita sering memperkatakan tentang pelaburan dan 'passive-money', tetapi ramai pula yg tidak memahami akan maksud perancangan kewangan yg sebenar.. kerna itu kewangan kita masih sahaja tetap di takuk lama walaupun telah membuat pelaburan dan perniagaan.. mudah2an dapat memberi kefahaman sedikit sebanyak kepada kita semua.. insya-Allah..

beberapa pendapat mengatakan bahawa terdapat 3 elemen penting dlm perancangan kewangan.. asas yg pertama adalah perlindungan, kedua simpanan dan yg ketiga pelaburan.. harus dipahami bahawa kita kena menyediakan asas dahulu sebelum terus ke bahagian yg seterusnya..

yg pertama ialah perlindungan.. aset kita yg penting adalah diri kita sendiri.. kerna jika kita tidak mempunyai perlindungan (contoh: takaful)maka semua simpanan dan pelaburan kita akan habis digunakan lebih cepat dari yg kita jangkakan.. perlu juga kita fahami akan jenis2 perlindungan seperti kematian, penyakit kritikal, dan perubatan.. berbincanglah dengan agen2 takaful supaya mereka boleh menolong menjelaskan, supaya kita semua bertambah paham dan tahu perlindungan yg manakah yg kita perlukan.

yg kedua ialah simpanan.. adalah penting kita mempunyai 'cash buffer' (boleh dianggap sebagai simpanan jangka pendek) yg boleh menampung perbelanjaan (overhead) kita sekurang2nya 3-6 bulan.. setelah itu kita perlu untuk memikirkan ttg simpanan jangka pertengahan dan simpanan jangka panjang (persaraan).. untuk ini kita perlu lebih banyak berbincang dan mengumpul maklumat terutama pada agen2 pelaburan, eg 'mutual-fund', untuk membantu kita dalam memahami bagaimana cara untuk membuat simpanan yg optimum, terutama utk pelan pendidikan anak2 dan rancangan persaraan..

yg ketiga ialah pelaburan.. sangat penting aku nak ingatkan bahawa pelaburan hanyalah untuk mereka2 yg masih mempunyai lebihan wang setelah digunakan utk perbelanjaan bulanan, pelan takaful dan pelan simpanan.. dan sesungguhnya pelaburan memerlukan keberanian, disiplin dan kesabaran.. walaupun ianya sesuatu yg popular dan kedengaran hebat tetapi setiap dari kita harus tahu apa keperluan kewangan yg kita perlukan.. jangan sekadar terbuai dengan kisah2 untung yg dijaja oleh pegawai pemasaran..

malah sebelum kita memulakan apa2 saja pelan kewangan, yg paling penting ialah kita melihat dan mengkaji semula pola dan tabiat kewangan kita.. cuba senaraikan setiap pendapatan dan perbelanjaan harian kita sekurang2nya dalam masa 3 bulan untuk melihat secara terperinci akan kesihatan kewangan kita.. dan juga kita harus memulakan pelan untuk pembayaran hutang2 kita sebelum memulakan pelan kewangan yg lain2..

kita bukan sekadar nak lihat duit kita berkembang.. tapi yg lebih penting ialah kita perlu memahami akan maksud sebenar perancangan kewangan.. we have to educate the melayu about this to create the money-discipline and financial-culture..

pertama yg penting adalah memahami kesihatan kewangan kita.. dari sumber manakah pendapatan kita dan ke manakah kita belanjakan setiap bulan.. penting untuk kita fahami bahagian terbesar kategori perbelanjaan kita.. jika boleh senaraikan dengan terperinci segala keluar-masuk duit kita.. berapa bahagiankah yg kita gunakan untuk membayar hutang / pinjaman bank, perbelanjaan dapur, perbelanjaan barangan harian, peruntukan untuk anak2, belanja utk bekerja, belanja insuran / cukai jalan / minyak / servis kereta, perbelanjaan perubatan, bahagian untuk org tua, infaq n sedekah, perbelanjaan melancong dan balik kampung, dsb.. secara terperinci..

jangan hanya masukkan perbelanjaan yg besar2 sahaja, setiap perbelanjaan sekecil mana pun dapat memberi impak terhadap kesihatan kewangan kita.. belanja2 kecil inilah yg selalu menyebabkan kita tidak menyedari kemana perginya duit kita.. begitu juga dengan pembayaran tahunan.. lebih baik sesuatu yg kita bayar tahunan itu kita bahagikan dengan 12 bulan dan kita hitung sebagai perbelanjaan bulanan..

setelah kita melakukan penyenaraian ini, kita lihat setiap kategori perbelanjaan.. dengan ini kita dapat memahami kemana duit kita dibelanjakan.. selepas itu kita telitikan semula dan lihat mana yg penting dan mana yg tidak penting..

dalam membuat bajet tidak bermakna kita harus menghentikan sesuatu yg remeh tapi penting bagi kita.. yg penting adalah mengetahui berapa banyak yg boleh kita peruntukkan untuk setiap kategori.. dan jika kita terpaksa membuat perbelanjaan yg lebih untuk satu kategori maka kita harus tahu kategori yg mana yg perlu kita kurangkan.. kunci utamanya ialah berbelanja tidak melebihi apa yg kita mampu..

bahagian kedua ialah berkenaan dengan hutang.. isu ini biasanya tidak kita perbincangkan secara terbuka, tetapi selalu kita abaikan hingga kita terlupakan.. adalah penting untuk kita membayar hutang kita dengan kadar yg tetap dan segera.. elakkan tertangguh.. ini termasuk bil2 semasa; elektrik, air, cukai pintu, dsb.

ada pendapat mengatakan kita tidak boleh berhutang lebih dari 40% pendapatan kita.. dan harus kita ambil perhatian ialah pendapatan yg dimaksudkan ialah purata pendapatan bulanan selama 5 tahun ke belakang.. jangan menambah hutang yg tidak kita perlukan.. jika kita perlu, maka usahakan untuk menyelesaikan hutang yg lama sebelum memulakan hutang yg baru..

juga penting jika kita dapat mengenalpasti cara yg lebih efisien dan ekonomik tentang jangkamasa dan jumlah bayaran.. cuba ambil waktu untuk meneliti pilihan yg ada sebelum membuat keputusan untuk berhutang..

hutang kad kredit mudah menjerat kebanyakan dari kita.. jangan guna kalau tidak perlu.. dan bayar dalam kadar penuh sebelum faedah dikenakan.. jangan bayar hanya kadar minimum kerana kita akan kerugian lebih banyak lagi dalam jangkamasa yg lebih lama.. mungkin lebih baik kita menggunakan kad debit jika kita tidak mempunyai disipllin duit yg tinggi.. kita akan memperkatakan tentang kad kredit ini dengan lebih terperinci di waktu yg lain..

secara asas, kita simpulkan bahawa dalam membuat pelan kewangan peribadi, dua perkara penting yg perlu kita ambil kira sebelum kita mula merancang ialah kesihatan kewangan dan pengurusan hutang.. jika dua bahagian ini telah kita amankan maka bolehlah kita memulakan perancangan kewangan kita yg seterusnya..



[origin : Am I wrong? ]

read more...